De coronacrisis is niet voor iedereen een streep door de rekening: voor sommige merkproducenten is het zelfs een voltreffer. Marktonderzoeker Nielsen zag bij zestien merken van erg “hamsterbare” producten de omzet zelfs meer dan verdubbelen.
Coronabier geniet van bekendheid
De grote winnaar is Dettol, waar de verkoop zelfs maal drie ging – zoals de stormloop op ontsmettende zeep en handgels in de supermarkten al eerder liet vermoeden. Kleenex volgt weinig verrassend op de tweede plaats, met een omzetstijging van 160%. Verder zijn papierwaren en pasta het best vertegenwoordigd in de lijst: Soubry, Panzani, Bosto en Barilla zagen hun verkopen inderdaad allemaal meer dan verdubbelen.
Ook conservenfabrikanten wisten goed mee te surfen op de hamstergolf: de Franse maaltijden in blik van William Saurin halen de vijfde plaats (+150%), Bonduelle is op plek zestien hekkensluiter met een groei van 102%. De meest opvallende groeier is er weliswaar eentje voor – en dankzij – mensen met humor: het bier van AB InBev met de (on)gelukkige naam Corona zag de omzet met liefst 127% stijgen. Wat naambekendheid toch niet kan doen…