Dalende populariteit
“Het ontslag komt onverwacht, maar we hadden het natuurlijk ergens wel zien aankomen“, zegt Bart Van Muylder, de CEO van het moederbedrijf Diepensteyn. Vandenwyngaerden staat al tien jaar aan de leiding van Palm, maar moest toezien hoe de populariteit van het bier sinds 1998 sterk daalde.
Zo daalde de omzet de laatste tien jaar van 60 miljoen euro naar 52,5 miljoen euro. Het bedrijf heeft daarom besloten om meer aandacht te schenken aan de zware bieren en de nieuwe merken, zoals Cornet en Arthur’s Legacy. Die strategie moet nog verder worden uitgewerkt door de nieuwe marketingdirecteur Kristof Ampe, die al ervaring heeft opgedaan bij onder andere InBev.
Naast Vandenwyngaerden stapt ook exportdirecteur Bart Brits op. Het bedrijf heeft besloten om de Nederlandse en Belgische divisies samen te voegen en de leiding te geven aan de directeur van Nederland. De Belgische directeur wordt dan weer exportdirecteur, waarop Brits besloot om na negen jaar het bedrijf te verlaten.