Valérie Chapoulaud-Floquet, de topvrouw van de Franse sterkedrankengroep Rémy Cointreau, houdt het eind dit jaar voor bekeken. Dat heeft de groep “met spijt” aangekondigd.
Prima palmares
“Het is met heel veel emotie dat ik de groep Rémy Cointreau eind dit jaar verlaat, eens de fakkel is doorgegeven aan mijn opvolger”, zegt de Française in een mededeling. “Ik vertrek sereen, want de resultaten, de fundamenten, de teams en de strategische visie laten toe om de toekomst optimistisch, ambitieus en succesvol tegemoet te gezien.” Het vertrek komt als een verrassing: Rémy Cointreau verkocht in zijn gebroken boekjaar 2018/19 voor 1,22 miljard euro aan sterkedrank, een omzetgroei met 7,9%. De operationele winst steeg organisch met 14% tot 263,3 miljoen euro. Het management herhaalde toen zijn ambitie om wereldleider te worden: kortom, een prima palmares.
Dat was wel helemaal anders toen Chapoulaud-Floquet in september 2014 de touwtjes in handen kreeg: de Franse groep had het toen knap lastig. Onder haar leiding ging Rémy Cointreau echter volop focussen op de ‘super premium’-markt: dat segment, met flessen van minstens 50 dollar (voor een fles Louis XIII-cognac betalen fans zelfs algauw 2.500 euro), groeit dubbel zo snel als de markt. Voor die ‘upscaling’ haalde de CEO de mosterd overigens bij L’Oréal en Louis Vuitton, waar ze eerder aan de slag was. De herpositionering draaide prima uit: de koers van het aandeel is verdubbeld sinds haar komst.
De Française heeft nu haar vertrek aangekondigd om “persoonlijke redenen”, al heeft de groep wel laten weten dat er geen gezondheidsproblemen in het spel zijn. Wie Chapoulaud-Floquet zal opvolgen, is nog niet bekend.