Lidl België krijgt een nieuwe CEO: Boudewijn van den Brand, de Nederlander die acht jaar aan het hoofd stond van de discounter, vertrekt op 22 april. Zijn opvolger is al bekend.
Focus op expansie en duurzaamheid
Volgens De Tijd blijft van den Brand op post tot 22 april. Op 1 mei wordt hij opgevolgd door Matus Gala, de CEO van Lidl Slovakije. Lidl heeft het onverwachte nieuws bevestigd zonder meer duiding te geven.
Van den Brand werkte meer dan acht jaar voor Lidl Nederland – onder andere als regiodirecteur – vooraleer hij in 2011 als verkoopdirecteur startte bij Lidl België en Luxemburg. Drie jaar later werd hij er CEO. Onder zijn impuls kende de ‘smart discounter’ een sterke groei: de supermarktketen opende niet alleen nieuwe winkels, maar vergrootte ook de bestaande panden om meer ruimte te maken voor verse producten. Het winkelconcept ‘Lidl of the Future’, dat in 2016 in primeur werd voorgesteld in Geel, kende een snelle uitrol.
Opvallend was de grote nadruk die Van den Brand legde op een duurzaam bedrijfsbeleid. Hij lanceerde in 2017 de ambitieuze duurzaamheidsstrategie ‘Op weg naar morgen’, die steunt op vijf pijlers: assortiment, medewerkers, milieu, maatschappij en businesspartners. Eén van de ambities: tegen 2020 de beste werkgever zijn binnen de Belgische retailsector. In het najaar van 2021 kampte de retailer echter met sociale onrust en stakingen, onder andere omdat het nieuwe verswinkelconcept volgens de vakbonden meer werkdruk op de vloer met zich meebrengt.