Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, is overtuigd dat er in de Amerikaanse foodmarkt overnames op komst zijn. Er volgt zowel aan de Oostkust als aan de Westkust nog consolidatie, klinkt het.
Trouw is grootste zorg
In een onzekere retailwereld is klantentrouw de grootste zorg van Frans Muller, de topman van Ahold Delhaize. Food is een robuuste sector met vrij stabiele consumentenbestedingen, dus de hoofdbekommernis is vooral dat klanten voor Ahold Delhaize blijven kiezen. Dat vertrouwt de CEO toe aan Bloomberg in een interview.
De supermarktgroep wil daarom vooral inzetten op relevantere shoppingtrips en duurzame inkoop, eerder dan op lagere prijzen. Prijs is voor iedereen een hygiënefactor, aldus Muller, dus kiest Ahold Delhaize ervoor om zich te differentiëren met gezondere keuzes, convenience, tijdbesparing en een holistisch ecosysteem.
Bol.com ook streefdoel in VS
Alle verschillende ‘customer journeys’ – ‘to go’, online en in-store – moeten relevanter, opwindender en inspirerender worden, meent de topman. Met name in de Verenigde Staten is de kracht van de lokale merken (de groep is er met zes formules actief) en het vertrouwen van de gemeenschap daarbij het recept voor succes. Sterke lokale verankering zorgt er volgens Muller voor dat de Nederlandse groep in elke Amerikaanse markt de grootste of tweede grootste is qua relatief marktaandeel.
Om verdere groei te realiseren, wil Ahold Delhaize zijn omnichannel-ecosysteem verder uitbouwen, naar het voorbeeld van Bol.com in de Benelux. Op die thuismarkt zou de groep dankzij zijn onlineplatform, naast de supermarkten, op twee jaar tijd van 5 miljard euro online omzet naar 7 miljard zijn gegaan.
Amerikaanse overnames op komst
Toch volgt in de VS ook ongetwijfeld nog consolidatie, aldus Frans Muller: er is nood aan technologie en innovatie, maar niet iedereen kan zich die investeringen veroorloven. Bovendien is de Amerikaanse markt nog erg gefragmenteerd. Zowel aan de Oost- als aan de Westkust ligt nog consolidatie in het verschiet, klinkt het profetisch. Een hint naar de fusie met Kroger waar analisten al lang op zinspelen?
In het interviewt lanceert Muller overigens een onverholen oproep naar kandidaten om de nieuwe CFO van de retailgroep te worden. Huidig financieel topman Jeff Carr vertrekt in april en de zoektocht naar een opvolger loopt, maar is duidelijk nog niet afgelopen.