In het eerste duurzaamheidsverslag sinds Delhaize deel uitmaakt van fusiegroep Ahold Delhaize, blikt de supermarktketen terug op de belangrijkste mijlpalen van 2019. We lichten er enkele sprekende cijfers uit.
Stapje verder
De duurzaamheidsstrategie van Delhaize is in lijn met die van de groep, maar gaat toch nog een stapje verder, zo lezen we in het rapport. De vier prioriteiten van het bedrijf zijn helder: een gezonde voeding en levensstijl aanmoedigen bij klanten en medewerkers, het plastic in de rekken drastisch reduceren, voedselverspilling bestrijden en CO₂-neutraal worden in 2021.
Enkele voorbeelden? Delhaize moedigt sporten aan: meer dan duizend medewerkers namen deel aan een tiental loopwedstrijden, en de retailer betaalde het inschrijvingsgeld. Ook stelde het bedrijf vorig jaar 2211 bedrijfsfietsen ter beschikking.
Over diversiteit gesproken: het personeel van de keten telt wel tachtig verschillende nationaliteiten. 55% van de collega’s zijn vrouwen: die krijgen de kans om opleiding en coaching te volgen om toegang te krijgen tot hogere functies. In totaal investeerde Delhaize in 122.000 uren opleiding voor het personeel.
Succesverhaal Nutri-Score
Gezondheid is een prioriteit voor Delhaize: het assortiment omvat meer dan 590 biologische producten, 120 vegetarische en veganistische producten en 88 fairtradeproducten onder het huismerk. Gemiddeld introduceert Delhaize elk jaar 1800 nieuwigheden. 70% van het assortiment is ‘made in Belgium’: voor groenten en fruit 70%, voor vlees is dat zelfs 90% en voor eieren en melk van het Delhaizemerk 100%.
Op 2600 huismerkproducten stond eind vorig jaar de Nutri-Score al vermeld, online kan je de score van 12.000 producten bekijken. De keten heeft minstens 50% méér producten met Nutri-Score A en B dan andere retailers en is de enige die de Nutri-Score toont op de elektronische prijsetiketten in de rekken. Meer dan 40% van de huismerken heeft een Nutri-Score A of B en een promotieactie in het najaar leidde tot een verkoopstijging met 35% voor producten met score A of B. 40 producten werden in 2019 aangepast met het oog op een betere score.
Plasticvrij
In mei 2019 lanceerde Delhaize zijn ambitieuze programma “The Lion’s Footprint”. De eerste resultaten? De retailer bespaarde 2.138 ton plastic. Niet alle verpakkingen echter zijn overbodig: de keten streeft naar een voor 93% plasticvrije afdeling groenten en fruit, maar bijvoorbeeld komkommers en radijzen blijven tot tien dagen langer vers als ze verpakt worden.
2.905 ton voedsel werd van verspilling gered, onder andere dankzij de samenwerking met Too Good to Go: 311 winkels werkten samen met het initiatief, 26.000 winkelmandjes werden aangekocht via de app. De retailer schonk 4,2 miljoen maaltijden weg vanuit de winkels en 595 ton onverkochte producten vanuit de distributiecentra.
Delhaize bespaarde ook 420 ton CO₂. Sinds 2008 is de uitstoot met 47% verminderd en dat wil de retailer dit en volgend jaar nog eens overdoen. Het bedrijf gebruikt 100% groene elektriciteit en installeerde 5820 zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum in Ninove. Eind dit jaar zullen alle 800 winkels klimaatneutraal zijn en eind 2021 geldt dat voor álle activiteiten van het bedrijf, inclusief logistiek.