Cateraars zien toekomst niet rooskleurig in

Archiefbeeld: gesneden groentjes
Foto: Shutterstock.com

Voor de sector van de bedrijfsrestaurants en de aannemers van feesten zijn dit sombere tijden. Cateraars moeten zich heruitvinden, heel wat kleinere ondernemers gooien de handdoek. 

 

Bedrijfsrestaurant bedreigd

De sector van de sociale en bedrijfscatering staat er post-corona niet goed voor. Sodexo en Compass Group ontslaan honderden werknemers in hun Europese vestigingen en zijn nu volop alternatieve concepten aan het uittesten, waaronder wanden met verkoopautomaten. Verschillende grote bedrijven grijpen corona aan als excuus om cateringactiviteiten binnen hun organisatie volledig stop te zetten. "Catering ziet men momenteel eerder als last dan lust", zegt Eddy Bovijn.

 

Welke impact heeft de coronacrisis op de toekomst van het bedrijfsrestaurant? 47% van de ondervraagden denkt dat het aanbod van het bedrijfsrestaurant er anders zal uitzien. Ze verwachten dat er enkel nog voorverpakte broodjes te krijgen zullen zijn, dat je niets meer zelf zal kunnen opscheppen (soep bijvoorbeeld). De koude en warme buffetformule zal wellicht tot het verleden behoren, om plaats te maken voor voorverpakte producten.

 

Investeren in vastgoed

20% meer mensen plannen om voortaan weer een eigen lunchbox mee te nemen naar het werk. 32% verwacht minder gebruik te maken van het bedrijfsrestaurant, 26% zal minder vaak iets gaan kopen voor de lunch (in een winkel of broodjeszaak bijvoorbeeld) en volgens 31% komt ook de koffiepauze met collega’s onder druk te staan. "Voor cateraars als Sodexo en Compass, grote uitbaters van bedrijfsrestaurants, wordt het nooit meer als vroeger", bevestigt Bovijn. "Zij zullen zich moeten heruitvinden."

 

Erg gemengd is het beeld in de sector van de commerciële catering: het segment beenhouwer/traiteur was de winnaar. "Gedurende de eerste golf heb ik een tweehonderdtal traiteurs en eventcateraars gebeld", zegt Bovijn. "De 'anciens' die na jaren goed boeren een goede spaarpot hadden opgebouwd, liggen niet wakker van enkele maanden vakantie. Jongeren daarentegen – die investeerden in gebouwen en rollend materiaal zoals foodtrucks, zien dit eerder als een doemscenario. Verschillende eigenaars van feestgelegenheden hebben hun activiteiten definitief stopgezet om te investeren in immobiliën op de grond van de feestzaal."

 

Voor verder informatie omtrent het coronaonderzoek: Eddy Bovijn, eb@foodinmind.com en www.foodinmind.com