De Franse retailgroep Casino presteerde afgelopen jaar beter dan verwacht: dank zij de coronacrisis steeg de omzet van de gemakswinkels en e-commerce fors. Maar ook de operationele winst stijgt, en de schulden gaan verder naar beneden.
Afbouw schuldenlast
De groep Casino realiseerde in 2020 een omzet van 31,9 miljard euro, een groei met 8% op vergelijkbare basis. Die omzetstijging is logisch: zo goed als alle foodretailers wisten te profiteren van de gewijzigde vraag door de sluiting van de horeca in de meeste Europese landen. Op de Franse thuismarkt ging de vergelijkbare omzet 3% hoger, e-commerce (Cdiscount) groeide 8,6%. Dat de groep sterk staat in het segment van de gemakswinkels, is een troef.
Belangrijker is de vaststelling dat ook de operationele winst met 8% steeg. De groep gaat al een tijd gebukt onder zware schulden, maar die dalen significant: vorig jaar daalden ze met 1,3 miljard euro tot 4,8 miljard, en dat is beter dan de 5 miljard die de groep had vooropgesteld. De groep verkocht in totaal al voor 2,8 miljard niet-strategische activiteiten. Daaronder viel ook de verkoop van de winkels van discountketen Leader Price aan Aldi France.
Casino werkt hard om de rentabiliteit te verhogen: de retailer verbetert de inkoopcondities, hoopt meer klantendata te gelde te maken, focust sterker op biologische voeding, gemakswinkels en energie. Voor e-commerce werkt Casino samen met Ocado als technologische partner. Filiaal Monoprix is in Frankrijk partner van Amazon voor de online boodschappen.