De Franse Casino-groep zag zijn organische groei in het eerste kwartaal teruglopen in bijna al zijn winkelformules in Frankrijk, maar boekte wel een solide omzetstijging in Brazilië.
Slechter dan verwacht
De organische groei van de Franse distributeur bedroeg in de eerste drie maanden van het jaar 4,3%. Dat is minder goed dan het vorige kwartaal, toen de groei nog net boven de 5% uitkwam. De groeivertraging was te voelen in bijna alle winkelformules van de groep: de hypermarkten van Géant deden het beter dan tijdens het vierde kwartaal vorig jaar, maar die ondervonden toen ook de meeste hinder van de blokkades van de ‘gele hesjes’. CDiscount, het e-commercebedrijf van Casino, kon een stijging van 9,2% noteren dankzij de uitbreiding van zijn marktplaatsactiviteiten, maar de omzet uit eigen verkopen daalde met 3,0%.
Daarnaast boekte de groep opnieuw een sterke groei in Brazilië (+ 7,1%, na + 6,9% vorig kwartaal). De groep bevestigde ook zijn in maart geformuleerde doelstelling, namelijk een jaarlijkse groei van 10% van het bedrijfsresultaat in Frankrijk tussen 2019 en 2021.
Casino gaat nog steeds gebukt onder een zware schuldenlast: de groep heeft reeds voor 1,5 miljard euro activa verkocht en heeft het desinvesteringsprogramma later nog verhoogd naar 2,5 miljard euro. Toch zijn analisten en beleggers weinig positief voor het concern, omdat ze menen dat Casino te weinig cash genereert uit zijn activiteiten in Frankrijk (los van de verkoop van activa).