De Franse Casino-groep rapporteert een organische stijging van het bedrijfsresultaat en heeft vertrouwen in de toekomst. Het bedrijf wil zijn winkelformats verder aanpassen, de e-commercegroei versnellen en zijn markten diversifiëren.
Organische groei
De Franse retailgroep maakte donderdagochtend een omzet bekend van 36,6 miljard euro, tegenover 37,4 miljard euro een jaar eerder. De lichte daling is het gevolg van wisselkoerseffecten, want organisch groeide het concern met 4,7%. In Frankrijk, waar een hevige prijzenoorlog woedt, was de stijging van de omzet beperkt tot 2,8% op vergelijkbare basis.
Het bedrijfsresultaat van de groep steeg met 9,8% bij constante wisselkoersen tot 1,21 miljard euro, een cijfer dat dicht in de buurt komt van de verwachtingen die gepubliceerd werden in januari. Het wil wel zeggen dat het bedrijfsresultaat met 0,3% daalde in absolute cijfers.
Nieuwe activiteiten
De distributeur, die reeds voor 1,5 miljard euro niet-strategische activa verkocht, heeft ook aangekondigd dat het zijn desinvesteringsprogramma heeft verhoogd naar meer dan 2,5 miljard euro tegen 2021. Het concern wil zo zijn schulden verder afbouwen.
Het bedrijf maakte daarnaast zijn plannen voor de nabije toekomst bekend, met daarbij de opening van 300 gemakswinkels tegen 2021 en een verdere afbouw van de hypermarkten. De omzet uit bioproducten zou moeten stijgen van 1 miljard euro in 2018 naar 1,5 miljard in 2021 en de afdeling Cdiscount (e-commerce) zou sterk moeten groeien dankzij met Ocado en Amazon. Tenslotte ziet Casino Group ook veel perspectief in zijn nieuwe bedrijven Green Yellow (dat een zonnepark uitbaat), Relevanc en ScalMax (inkomsten uit data en datacenters).