De Franse retailgroep Casino publiceerde sterke kwartaalresultaten, met stijgende omzetten die vooral te danken zijn aan de lockdown in Frankrijk. Zowel de onlineactiviteiten als de gemakswinkels deden het uitzonderlijk goed.
Explosie van online boodschappen
Hoewel de omzet in het eerste kwartaal met 8,3 miljard euro zo goed als stabiel bleef als gevolg van winkelsluitingen, bedroeg de organische groei 7,9% en de vergelijkbare omzetgroei 6,4%. De vooruitgang is te danken aan sterke prestaties in Latijns-Amerika (+14%) enerzijds, en aan de gevolgen van de coronacrisis op de Franse thuismarkt anderzijds. Als gevolg van hamstergedrag verkocht Casino immers beduidend meer basisproducten in voeding, en bovendien was er een explosieve groei van de online boodschappen – een tak van sport waarin de Franse groep sterk staat.
Vooral de laatste vier weken van het kwartaal waren uitzonderlijk, met een groei van 24% bij de Franprix-gemakswinkels en de Casino-supermarkten. Consumenten eten nu thuis en winkelen in hun buurt. De online boodschappen zijn meer dan verdubbeld, vooral dank zij de performante bezorgdienst van Monoprix, de keten van stadswinkels die ook samenwerkt met Amazon Prime Now. De service verwerkt nu 20.000 bestellingen per dag: begin dit jaar waren dat er nog maar 6.500…
De hypermarkten kunnen veel minder profiteren van deze trends: het internationale non-foodwebplatform Cdiscount kende een moeilijk begin van het jaar, onder andere door de strenge voorzorgsmaatregelen in China. Wel ziet het recent een sterke heropleving, met een groei van 40% sinds begin april.
Casino bevindt zich volop in een proces van strategische herpositionering, waarbij niet-kernactiviteiten worden afgestoten om een zware schuldenlast uit het verleden te verlichten. In die context zijn deze cijfers bemoedigend.