De Franse retailgroep Carrefour maakte zopas zijn resultaten over de eerste jaarhelft van 2017 bekend, en die stellen flink teleur. Ook de tweede jaarhelft zal moeilijk blijven, zegt het nieuwe managementteam.
Dalende marges
De omzetcijfers voor de eerste twee kwartalen waren al eerder bekendgemaakt. In de eerste jaarhelft boekte de retailer alles samen een omzet van 38,5 miljard euro (+6,2%), de vergelijkbare groei bedroeg 2,1%.
De winstcijfers echter ogen echter minder rooskleurig: het courant bedrijfsresultaat van de groep bedroeg 621 miljoen euro, een daling met 12,1%. De operationele marge daalde tot 1,6%, onder andere als gevolg van een sterke promotionele en prijsdruk in Frankrijk en oplopende verliezen in Argentinië, waar de economie blijft sputteren. Ook in de andere Europese landen zijn de operationele marges licht dalend, onder meer door de integratie van de overgenomen winkels van Eroski in Spanje en Billa in Roemenië.
Geen verbetering in zicht
Winstcijfers per land geeft Carrefour niet: over België weten we dus enkel dat de omzet in het eerst halfjaar steeg met 0,1% tot 2,1 miljard euro, het gevolg van een zwak eerste en een goed tweede kwartaal.
Voorlopig verwacht Carrefour geen significante verbetering: over het hele jaar 2017 zal de omzet tussen 2 en 4 % stijgen, minder dan de 3 à 5% die eerder waren vooropgesteld. De omstandigheden blijven moeilijk in sommige landen en de jaarresultaten zullen dan ook in lijn liggen met die van de eerste jaarhelft. Carrefour zegt dat het zijn financiële discipline zal versterken en de investeringen licht zal terugschroeven. “Het nieuwe managementteam is volledig gefocust op het verbeteren van de groepsprestaties en het inspelen op de snelle en verreikende evoluties in de industrie,” luidt het.