Europese omzetdaling voor Carrefour
Met de daling van 1% presteert de Belgische tak van Carrefour nochtans nog tamelijk goed. In de totaliteit van de Europese landen buiten Frankrijk zag de distributeur zijn omzet op vergelijkbare basis tussen begin april en eind juni immers met 4,2% dalen.
De distributiegroep verwijst daarvoor naar de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de blijvende moeilijke economische toestand. In Spanje bedroeg de terugval op vergelijkbare basis 2,6%, in Italië liep hij zelfs op tot 9,9%.
De Europese omzet van Carrefour buiten Frankrijk was het voorbije kwartaal goed voor 5,2 miljard euro. Dat is de kleine helft van het totale verkoopcijfer van 10,8 miljard euro dat de distributeur buiten het thuisland realiseert.
Latijns-Amerika en ‘convenience’ sterkhouders
De totale omzet van Carrefour, inclusief btw, kwam tijdens het tweede kwartaal uit op 20,46 miljard euro. Dat was bij vaste wisselkoersen een toename van 1,3%. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei nog 0,2%.
In Azië, goed voor 1,7 miljard euro, was er op vergelijkbare basis een terugloop van de omzet met 0,1%. In Latijns-Amerika, waar een verkoopcijfer van 3,9 miljard euro werd gerealiseerd, werd een groei op vergelijkbare basis van 8,5% opgetekend.
In Frankrijk zelf boekte Carrefour dan weer een omzet van 9,65 miljard euro. Op vergelijkbare basis was dit een daling met 0,6% tegenover dezelfde periode van 2013. Hoewel de hypermarkten met 1,2% afslankten, deden de convenience-winkels het wel goed: zij dikten op vergelijkbare basis 3,0% aan.
In het tweede kwartaal opende of kocht Carrefour in totaal 79.000 m² aan verkoopoppervlakte bij. Worden daar de gesloten of verkochte oppervlaktes afgetrokken, kwam er netto nog 24.000 m² bij. De groep Carrefour telde eind juni wereldwijd 10.102 verkooppunten, waarvan 4.743 in Frankrijk.