“Radicale verandering van de traditionele circuits”
Carrefour is niet over één nacht ijs gegaan. Nadat de groep de hypermarkten van Herstal en Mons-Les-Grands-Prés als pilootwinkels had aangeduid, selecteerde het in de zomer van vorig jaar een hele reeks lokale producenten. Dat gebeurde in samenwerking met de Landbouwfaculteit van de Luikse universiteit en de provincies waar de bewuste pilootwinkels gevestigd zijn (Luik en Henegouwen dus).
Speciaal voor die lokale producenten, veelal kleine familiezaken in een straal van 40 km rond de betrokken hypermarkt, paste Carrefour zijn hele aankoop-, leverings-, betaal- en verkoopsysteem aan. Er kwam ook een charter met zeven engagementen waarvan de naleving jaarlijks wordt geauditeerd.
Pascal Léglise, directeur kwaliteit duurzame ontwikkeling Carrefour Belgium, benadrukt dat het initiatief dan ook veel meer is dan een “gewone commercialisering van lokale producten“: “Carrefour Belgium heeft zich geëngageerd om een charter te respecteren dat is opgesteld door en voor de producenten. Het betekent een radicale verandering van de traditionele circuits van de grootdistributie op het gebied van aankopen, volumes, exclusiviteit, betaling, …” Deze bewust producentgerichte aanpak was volgens de Franse supermarktgroep totnogtoe ongezien in de Belgische grootdistributie.
Nu al 2.000 lokale producten
In de hypermarkten zelf krijgen de lokale producten een eigen afdeling of eiland, kwestie van ze niet te laten ‘verdrinken’ tussen alle andere nationale en internationale referenties. De producent zelf staat ook in de kijker met een affiche waarop zijn foto, zijn producten en zijn gegevens prijken, tot en met zelfs zijn telefoonnummer.
Intussen is het concept uitgerold in 11 Waalse hypermarkten en telt het gamma ongeveer 2.000 lokale producten van alles samen zo’n 200 producenten, aldus Carrefour. Elke winkel heeft 450 tot 700 referenties in zijn assortiment.
Carrefour breidt het initiatief nu provincie per provincie uit. “Er zijn dossiers lopende bij het Brussels Hoofdstedelijk en het Vlaams Gewest. Bedoeling is dat we tegen het voorjaar van 2014 meer dan 5.000 referenties in alle Belgische provincies verkopen“, laat de distributeur weten. En niet alleen in de hypermarkten, maar ook in de Carrefour Market-supermarkten.
Delhaize achterna
Daarmee krijgt Delhaize, dat al langer inzet op (hyper)lokale producten, er te duchten concurrentie bij. Delhaize verkoopt zijn streekproducten onder het label “Product van bij ons”. Net als Carrefour heeft ook Delhaize de nieuwe aanpak eerst uitgetest in enkele winkels alvorens het concept nationaal uit te rollen.
“Elke supermarkt krijgt een streekeigen assortiment met zo’n 40-tal lokaal geproduceerde artikelen. Het gaat dan vooral om artisanaal bereide zaken die louter lokaal worden verkocht. Delhaize viel voor de keuze terug op de kennis van de lokale markt van de medewerkers“, klinkt het bij de groep.
“Wij hebben al 530 zogeheten ‘Producten van bij ons’, afkomstig van zo’n 400 lokale boeren en producenten. Rechtstreeks aan ons geleverd, dus zonder tussenpersonen. Verser kan haast niet”, zei Dirk Van den Berghe, de grote baas van Delhaize België, deze zomer in Het Nieuwsblad. “En het is nog duurzamer ook, zonder daarom duurder te zijn.”