‘Marktaandelen zijn overrated’
De strijd om de laagste prijs woedt bijzonder hevig in Frankrijk en de ketens proberen elkaar de loef af te steken om toch maar zo goed mogelijk uit prijsvergelijkingen te komen. Vooral Leclerc is de gebeten hond: “Ik heb respect voor onze concurrenten, maar hang hun methodes niet aan.”
“Iedereen praat maar over het niveau van de prijzen en over marktaandelen. Alle dagen, alle weken, alle maanden… Die focus leidt tot niets. De jongeren verwerpen ze en de ouderen raken ze beu”, aldus Plassat. Hij vindt wel dat Carrefour zijn prijsimago de voorbije maanden aanzienlijk verbeterd heeft, maar als beste uit de prijsvergelijkingen komen, is geen doel op zich meer.
“We moeten toch de toegevoegde waarde van iedereen in de productieketting erkennen in de prijzen“, aldus nog Plassat. “Wie zou er niet bereid zijn om twee cent meer te geven voor zijn liter melk indien men daardoor de boeren een waardiger inkomen kan geven?”
Volgens Plassat worden de lagere prijzen trouwens niet gecompenseerd door een hoger volume. “Het is toch niet omdat de appelen twintig cent goedkoper worden, dat men meer gaat kopen… maar het heeft wel gezorgd voor overcapaciteit in de sector, omdat men van die compensatie uitging. Intussen heeft men het verbruik gebagatelliseerd.”
Intussen heeft Carrefour zijn strategie wel aangescherpt en geeft nu veel meer beslissingsbevoegdheden aan de verantwoordelijken van de lokale Franse hypermarken. Zij mogen zelf de ruimte bepalen voor seizoensgebonden producten en promotieproducten.
Voorts wil Carrefour zijn bevoorradingsketen efficiënter maken, zijn voorraadbeheer optimaliseren en zijn informatica performanter maken. Dat alles moet hepen om de operationele marge van 2,6% in Frankrijk op te drijven.