Wisselkoersen duwen omzet lager
Globaal boekte Carrefour in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet van 36,464 miljard euro, 0,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Die lichte terugval was wel vooral het gevolg van minder gunstige wisselkoersen: bij constante wisselkoersen zouden de totale verkopen immers met 1,4% zijn gestegen.
In Frankrijk, waar Carrefour zo’n 40% van zijn omzet haalt, daalde het totale verkoopcijfer met ‘maar’ 0,3%. De nieuwe topman Georges Plassat, die in mei 2012 aantrad, slaagde er immers in om de Franse activiteiten weer op het goede spoor te krijgen.
Hij zorgde voor een modernisering van verouderde winkels, voor een vereenvoudiging van het productenaanbod en voor competitieve prijzen, waardoor de prijsperceptie van Carrefour bij de consument beter werd. Tegelijk sneed hij in de kosten. De nieuwe aanpak leverde het bedrijf op zijn Franse thuismarkt een stijging van de courante bedrijfswinst op van 275 miljoen euro naar 482 miljoen euro, een toename met 75%.
Zware omzetval in Zuid-Europa
De analisten die het aandeel volgen, reageerden erg positief. Ze hopen dat de warenhuisgroep die prestatie nog eens kan overdoen in Zuid-Europa, waar Carrefour eveneens getroffen wordt door de economische crisis.
In de rest van Europa, waarin Italië en Spanje zwaar doorwegen, zakte de omzet immers met 4,5% tot 9,176 miljard euro en liep de courante bedrijfswinst met 76,4% terug tot 36 miljoen euro. Aparte cijfers voor België gaf de Franse keten dit keer niet vrij.
Puike prestatie in groeilanden
In de groeilanden deed Carrefour het commercieel wel goed, maar zaten de wisselkoersevoluties tegen. Zo boekte het Franse bedrijf in Latijns-Amerika een omzet van 6,953 miljard euro, wat 1,1% meer is dan vorig jaar. Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou het verkoopcijfer 13,3% hoger zijn uitgekomen. In Azië groeide de omzet met 2,7 procent tot 3,388 miljard euro.
Op financieel vlak houdt Carrefour aan de eerste jaarhelft een nettowinst over van 902 miljoen euro, vorig jaar bleef de winstmeter nog staan op amper 3 miljoen euro. De recurrente bedrijfswinst, dus exclusief uitzonderlijke resultaten, ging 4,9% omhoog tot 766 miljoen euro. Voor de tweede jaarhelft zet Plassat verder in op een strikte kostendiscipline en een meer lokale aanpak van de winkelleiding.
Carrefour telde eind juni in totaal 10.102 winkels, waarvan 3.418 verkooppunten in thuismarkt Frankrijk. In België heeft Carrefour 721 winkels, verdeeld over 45 hypermarkten, 436 supermarkten en 240 gemakswinkels.