Carrefour heeft een platform gecreëerd dat restauranthouders toelaat hun gerechten makkelijk in de winkels van de supermarktketen te verkopen.
Lokale producten
Carrefour heeft al enkele jaren een platform voor lokale producenten, die zo hun producten kunnen verkopen via de winkels van de retailer. Vanaf nu zullen ook restauranthouders hun maaltijden op die manier aan de man kunnen brengen, dankzij een samenwerking met het Waals-Brabantse bedrijf Sharing Food. Carrefour zegt zo de horeca, die zwaar getroffen is door de coronacrisis, te willen helpen “zichzelf heruit te vinden.”
Het nieuwe platform kwam er op initiatief van Sharing Food, het bedrijf achter de concepten Mex y Co en Craquage. “Ook al blijven we hopen op een spoedig herstel van de horeca, we realiseerden ons snel dat we andere perspectieven moesten ontwikkelen. Dit platform voor restauranthouders is het resultaat van lange en constructieve gesprekken met Carrefour België om een samenwerkingskader op te zetten dat rekening houdt met de beperkingen van elke partij”, zegt oprichter Yannic Francart. De producten van de onderneming en van het restaurant zijn sinds begin dit jaar verkrijgbaar in een tiental Carrefour-winkels.
Twee restaurants per winkel
Carrefour wil het systeem binnenkort over heel België uitrollen: elke winkel zal de gerechten van maximaal twee restauranthouders in het aanbod kunnen opnemen. “We hebben een hele reeks regels opgesteld om deze samenwerking voor de restauranthouders zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zij bepalen bijvoorbeeld de prijs van de gerechten die in de winkel worden verkocht en ze kunnen de onverkochte artikelen ophalen”, legt directeur verse producten Christophe De Clercq uit.
In principe is de actie bedoeld als een tijdelijk initiatief, in afwachting van de heropening van horeca. Toch sluit de supermarktketen een samenwerking met restaurants op langere termijn niet helemaal uit.