“‘Goedkopen’ kan ook bij Carrefour”
Na de grote reorganisatie werkte Carrefour België volop aan zijn wederopstanding. 225 GB’s werden omgetoverd tot Carrefour Markets, negen werden Carrefour Planets en de prijskloof met Colruyt en de harddiscounters werd aangepakt door de invoering van het instapmerk Carrefour Discount en de permanente prijsverlaging van de meest verkochte producten. Met succes, zo blijkt uit de jaarresultaten die de groep half januari publiceerde: Carrefour België boekte in 2011 een omzet van ruim 4,2 miljard euro, een daling met 0,8%. Op vergelijkbare basis is dat echter een stijging met 2,8%, dankzij de supermarkten (+ 2,3%) en vooral de hypermarkten (+3,7%).
Nu acht Carrefour de tijd rijp voor een grote imagocampagne met als slogan “Goedkopen kan ook bij Carrefour”. “We willen geen prijzenoorlog ontketenen”, zegt marketingdirecteur Sylviane Bockourt. “We willen bijvoorbeeld niet onder de prijzen van Colruyt duiken, maar willen het verschil wel zo klein mogelijk maken.” Die imagocampagne moet komaf maken met het dure imago dat Carrefour nog bij te veel mensen heeft: “Het verschil met de waarheid is vandaag te groot. We merken bijvoorbeeld dat een deel van onze klanten zijn basisproducten koopt bij harddiscounters of Colruyt, terwijl ze ook bij ons kunnen ‘goedkopen’.” De campagne zal eerst het gamma Carrefour Discount in de kijker zetten en vanaf maart ook de producten van het eigen huismerk.
Delhaize: “de kwaliteit van een groot merk tegen de beste prijs”
Daarmee rijdt Carrefour hard tegen de kar van Delhaize, dat al een hele tijd inzet op sterke prijzen en huismerken. De nieuwste campagne vertelt al wie het horen wil dat het merk Delhaize, dat inmiddels ruim 4.000 referenties telt, staat voor “gezonde kwaliteitsvolle huismerkproducten die 15 tot 30% goedkoper zijn dan vergelijkbare producten van nationale merken.” Delhaize wil met de campagne ook wijzen op de “troeven wat betreft kwaliteit en prijs” en wijst erop dat het huismerk “bijgedragen tot een betere voeding voor de bevolking.”
De distributeur heeft met zijn interne Kwaliteitsdienst bijna 1.000 producten geherformuleerd, wat ervoor gezorgd heeft dat de liefhebbers van bereide gerechten van het Delhaize-merk 12 ton vet minder hebben geconsumeerd. In 2010 was Delhaize er al in geslaagd 38 ton minder zout en 30 ton minder vet te gebruiken door de samenstelling van zijn broden en lasagnes te wijzigen.