Consumenten kunnen voortaan alles te weten komen over de kip op hun bord, want alles over de herkomst van de huismerkkip van Carrefour valt vanaf nu te lezen op het etiket. Dankzij de blockchain-technologie.
Het parcours van de kip in kaart
Wie bezorgd is over wat de kip uit Auvergne met het kwaliteitslabel van Carrefour heeft meegemaakt voor ze in de supermarkt terechtkwam, kan dat voortaan heel precies nagaan: op het etiket van de kip staat alles te lezen, van waar ze gekweekt is over wat ze te eten kreeg tot waar en wanneer ze werd geslacht. Elke schakel in de toevoerketen (kweker, verwerker, slachter, …) moet van Carrefour immers zijn informatie registreren in een onvervalsbare en beveiligde databank, de blockchain. Het verschil tussen een klassieke databank en de blockchain is dat de informatie in een blockchain niet centraal wordt bewaard en men geen toegang heeft tot alle data. Carrefour noch een van de schakels kan met andere woorden zelf ingrijpen.
Al die informatie wordt nu wel toegankelijk gemaakt voor consumenten, die op het etiket een QR-code vinden waarmee ze toegang krijgen tot het hele parcours van het product. In het geval van de Auvergne-kip van Carrefour, waarvan de retailer elk jaar een miljoen stuks verkoopt, zal de consument onder meer zien waar en hoe ze werd gefokt, dat ze gevoed werd met graan en Frans sojavoeder en dat ze (als alles goed gaat) geen antibiotica toegediend kregen.
Nog acht blockchain-producten in 2018
Door te werken met een blockchain-systeem wil Carrefour tonen dat het 100% eerlijk en transparant is, want het heeft zelf ook geen toegang tot de gegevens en kan dus niks verstoppen. Kreeg de kip antibiotica of genetisch gemodificeerde voeding? Het wordt allemaal geregistreerd in de blockchain.
In de loop van dit jaar worden nog acht producten met een dankzij blockchain traceerbare keten gelanceerd. Het gaat dan om vrije-uitloopeieren, tomaten zonder pesticiden, Noorse zalm, rundergehakt, verse melk van koeien die minstens zes maanden per jaar buiten mogen, kaas, sinaasappels en seizoenhoning. Op langere termijn wil Carrefour het merendeel van zijn honderdtal toevoerketens en 18.000 producenten met blockchain laten werken.
Stap in transformatieplan Carrefour 2022
Voor Carrefour is de start met blockchain-technologie al een belangrijke stap in het transformatieplan Carrefour 2022. “De voordelen van blockchain voor de voedingsketen zijn talrijk”, aldus de retailer in een persbericht. In het buitenland wordt al vaker gebruik gemaakt van blockchain-technologie om de herkomst en duurzaamheid van producten te traceren.
Het initiatief beantwoordt volgens de supermarktgroep aan de groeiende behoefte aan transparantie van consumenten, terwijl het de producenten toelaat om hun productie en hun knowhow in de verf te zetten. De formule laat het dan weer toe om met alle partners een beveiligde databank te delen en klanten versterkte voedselveiligheid te kunnen garanderen.