De evolutie van productretail naar dienstenretail is ook Carrefour niet ontgaan: in Italië ontwikkelt de retailer een nieuw type stadssupermarkt, waarin ook diensten van vaklui tot het aanbod behoren.
Loodgieter nodig?
Carrefour market Urbano is de naam van de supermarkt in stadsuitvoering die de keten deze zomer heeft geopend in het centrum van Turijn. De winkel is 785 m² groot, verkoopt zo’n 8500 referenties en is 24 uur per dag en zeven dagen per week open, zoals wel meer Italiaanse Carrefourwinkels. Shoppers vinden er onder andere afhaalmaaltijden, sushi, bio- en streekproducten en een uitgebreide wellnessafdeling. Op zich niks bijzonders.
De grote nieuwigheid in de winkel is de dienstenafdeling Blue Box. Dat je daar foto’s kunt uitprinten, je was kunt uitbesteden of je online bestellingen kunt afhalen, is ook niet zo uitzonderlijk. Wél origineel is het feit dat Carrefour hier van 9u tot 21u vaklui ter beschikking stelt van het cliënteel: wie snel een elektricien, een slotenmaker, een schoenmaker of een hersteller voor z’n boiler of airco nodig heeft, kan hier terecht. Carrefour werkt voor deze service samen met Europ Assistance en wil in de toekomst nog meer diensten toevoegen, waaronder kinderopvang.
Service voor stadsmensen
Een andere innovatie is de Lunchbox: je kunt ’s ochtends online een lunch naar je smaak samenstellen, en die tegen de middag gaan afhalen in de winkel. Klanten kunnen bovendien ter plaatse in het Market Café terecht voor koffie, sap en gebak, maar ook om hun smartphone op te laden en van de gratis wifi gebruik te maken.
Met het nieuwe concept wil Carrefour naar eigen zeggen een concreet antwoord bieden op alle dagelijkse behoeften van de klanten, en dan vooral van de vele alleenstaande mensen die in de steden wonen. De winkel wordt dus een echte dienstenhub voor stadsbewoners. Dit najaar gaat Carrefour in Italië nog meer stadssupermarkten van dit type openen, onder andere in Milaan.