In Warschau heeft Carrefour een volautomatische winkel geopend onder het uithangbord ‘Express 24/7.’ De innovatieve zelfbedieningsformule is 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar voor klanten. In België zette de retailer een gelijkaardig project eerder dit jaar stop wegens technische problemen.
Verkoopautomaten
Het aanbod van de winkel in de Poolse hoofdstad is behoorlijk gevarieerd: het omvat broodjes, snacks, dranken, snoepgoed en verse producten (verpakte appels, tomaten, sla, brood, boter, melkproducten, worstjes, vis), maar ook basisbenodigdheden als meel, rijst, suiker, olie, koffie, thee en kruiden. Verder vinden shoppers er kant-en-klaarmaaltijden, verzorgingsproducten en huisdiervoeding. Er is ook een koffiemachine.
Qua opzet doet de 24/7 winkel wat denken aan de mobiele en digitale “AH to go” van Albert Heijn die momenteel op Schiphol staat, maar technologisch is hij minder geavanceerd: er is geen sprake van sensoren of automatisch betalen. Producten selecteren doe je op een aanraakscherm, betalen gebeurt per kaart of met de lokale smartphoneapp BLIK. Vervolgens kan de klant de producten oppikken uit de verschillende verkoopautomaten. In het geval van een onvoorziene situatie, bijvoorbeeld problemen met de betaling of het ophalen van producten, is er een 24-uurs hotline beschikbaar. De voorraad wordt gecontroleerd en aangevuld door het personeel van een nabijgelegen Carrefour Market.
Betaalbaar winkelen na sluitingstijd
“De retailer verkoos met klassieke vendingmachines te werken. Dat maakt dit project economisch leefbaar en schaalbaar. Grote projecten als de beroemde Amazon Go-winkels kunnen honderdduizenden euro’s kosten. In vergelijking daarmee is onze geautomatiseerde winkel veel toegankelijker. Hij kan worden ingezet om eerst de nieuwe koopgewoonten van klanten te leren kennen en te observeren hoe ze met nieuwe technologie omgaan”, zegt Robert Cnotalski van technologieleverancier Marketlab aan RetailDetail. Zijn bedrijf ontwikkelde de automatenwinkel in samenwerking met Carrefour Polen.
“Op termijn zouden we de verkoopautomaten kunnen vervangen worden door rekken die gecontroleerd worden door ons beeldherkenningssysteem SmartEye, bijvoorbeeld. Er is veel ruimte voor ontwikkeling en nieuwe ideeën.” Carrefour Express 24/7 is vooral erg handig, vindt Cnotalski: “Voordien hadden Poolse klanten geen toegang tot betaalbaar winkelen na sluitingstijd of op zondag. Dankzij dit onbemande formaat kan iedereen zijn boodschappen doen wanneer hij of zij maar wil.” Er zijn bovendien geen drempels: je hebt geen app of kredietkaart nodig om toegang te krijgen. “Iedereen kan gewoon binnenlopen en een aankoop doen.”
Testproject
Het gaat om een testproject dat minstens enkele maanden zal duren. Carrefour Polen zegt in een persbericht dat het nieuwe concept onderdeel is van zijn doorgedreven omnichannelstrategie: de retailer wil ervoor zorgen dat klanten overal en altijd de mogelijkheid hebben om op de gewenste manier te winkelen en de beste winkelbeleving te ervaren. Het bedrijf ziet mogelijkheden in woonwijken en op toeristische bestemmingen en denkt ook aan een mobiele (verplaatsbare) versie.
Deze onbemande Carrefour Express is al het derde nieuwe winkelconcept dat de retailer dit jaar in Polen heeft gelanceerd. Eerder opende het bedrijf er ook een eerste Carrefour Bio-winkel en drie vestigingen van Supeco, de discountformule die nu ook in het noorden van Frankrijk opduikt. Opmerkelijk is het feit dat Carrefour ook in België plannen had om een 24/7 automatische winkel te openen, aan de Grasmarkt in Brussel. Dat project werd echter afgevoerd wegens technische mankementen. Carrefour Polen en België vallen onder de verantwoordelijkheid van dezelfde CEO: Guillaume de Colonges, die Noord- en Oost-Europa onder zijn hoede heeft.