In Valenciennes, op een boogscheut van de Belgische grens, heeft Carrefour de eerste van vijf testwinkels onder het Supeco-enseigne geopend. Voor de Franse distributeur is het meteen een terugkeer naar de discountwereld, waarin het ooit actief was met het eerder verkochte Dia.
Hybride winkelconcept
Begin augustus kon u hier al lezen dat Carrefour concrete plannen had om zijn discountformule Supeco (waarvan het er al 23 heeft in Spanje, 15 in Roemenië, twee in Polen en één in Italië) in zijn thuisland uit te rollen. Gisteren heeft dan de eerste van voorlopig vijf pilootwinkels in Frankrijk de deuren geopend, op 25 september is de tweede al aan de beurt in het nabijgelegen Onnaing. Telkens gaat het om winkels die tot nog toe onder Market-vlag opereerden.
Carrefour noemt het concept zelf een ‘soft discount’, een term die de groep definieert als een “hybride winkelconcept dat het midden houdt tussen een traditionele supermarkt en een cash & carry”. Anders dan hun Spaanse collega’s (die veel meer weg hebben van een opslagruimte vol laadborden) zijn de Franse winkels veel minder Spartaans: ze voeren een assortiment van 2000 referenties van 500 merken, een pak minder dus dan de 15.000 referenties in een Market (dat wordt dus even wennen voor de klanten). Daarnaast zijn er ook 200 producten in bulk te verkrijgen.
“Prijsgevoelige regio”
Discount of niet, Supeco legt een grote nadruk op vers en pakt zelfs uit met een heuse beenhouwerij- en bakkerij-afdeling. De afdeling ‘niet-voeding’ heeft dan weer geen vast assortiment, maar een wisselend aanbod. Betalen kan zowel aan zelfkassa’s als aan bemande posten. Opmerkelijk in deze tijden van omnichannel: Supeco doet niet aan e-commerce en andere typisch Franse supermarktdiensten (denk aan een drive-afhaalpunt, een tankstation of autoverhuur) zijn evenmin van de partij.
Dat Carrefour het nieuwe discountconcept in Noord-Frankrijk uittest, is een bewuste keuze, zegt directeur Pascal Clouzard. Hij koos naar eigen zeggen voor Valenciennes “omdat het een zeer prijsgevoelige regio is. Dit nieuwe format van soft discount ontbrak in het Carrefour-aanbod. Het is een supermarkt van 1300 m² groot met heel scherpe prijzen, met name voor droge voeding en in de versafdelingen. Maar er zijn toch ook innovaties, zoals kassa’s die werken met een app op smartphone, terwijl de klant ook rechtstreeks met de uitbater in gesprek kan gaan via WhatsApp. Besparen doen we op het aantal referenties: hier heb je bijvoorbeeld twee soorten erwtjes in blik, in plaats van zeven, acht of negen elders. We besparen tijd en geld op logistiek vlak.”