Carrefour is gestart met het testen van een geconnecteerde winkelkar. De vestiging in het shoppingcenter Euralille in Rijsel kreeg de primeur.
Kar met ingebouwde iPad
De geconnecteerde winkelkar kreeg een iPad in haar stuurbar. Daarop kan de winkelketen de producten waarvoor ze promotie voert onder de aandacht brengen. Bij de test zet het bedrijf een dertigtal tablets in.
De tablet werkt op basis van de app Promo C-Où. Sinds zijn lancering in mei 2015 werd die al meer dan 4.000 keer gedownload.
De verwachtingen zijn hooggespannen. De warenhuisketen stelt immers dat 69% van de koopbeslissingen pas in het warenhuis worden genomen. Voorts ontdekken 55% van de consumenten innovaties pas in de supermarkt. Het komt er dus op aan om de consument te vatten tijdens zijn winkelbezoek zelf.
Tablet doet suggesties
Helemaal nieuw is dit echter niet. De Amerikaanse sauzenfabrikant Hellman’s pionierde in 2013 in Brazilië al met de opbouw van een tablet op een winkelkar, die telkens de consument een voedingsproduct in zijn kar legde suggesties gaf voor bijkomende producten om een volledige maaltijd samen te stellen.
Ook wanneer die consument verder voorbij complementaire producten kwam, kreeg hij een soortgelijke boodschap op zijn scherm.