Zeventien grote foodretailers en merkfabrikanten bundelen de krachten om de ontbossing tegen te gaan die het gevolg is van de productie van palmolie, soja en houtpulp. “Bosbescherming is een motor voor economische groei, geen offer aan de groei.”
“Deel uitmaken van de oplossing”
Onder het voorzitterschap van topmannen Alexandre Bompard van Carrefour en Grant Reid van Mars lanceert The Consumer Goods Forum – een wereldwijde organisatie die retailers en hun leveranciers verenigt – een nieuw initiatief om een duurzaam bosbeheer te steunen: de Forest Positive Coalition of Action. Ontbossing wordt in grote mate veroorzaakt door de productie van drie belangrijke grondstoffen voor consumentenproducten: palmolie, soja en houtpulp (als grondstof voor verpakkingen). De ondertekenaars vragen hun toeleveranciers om stappen te zetten naar een duurzamer model. Ze zullen werkgroepen opzetten om de transparantie in de hele bevoorradingsketen te verbeteren en specifieke acties ontplooien om te garanderen dat de gebruikte grondstoffen “bospositief” worden.
Het zijn niet de minste namen die hun schouders zetten onder het project: naast Carrefour en Mars hebben ook Mondelez, Colgate-Palmolive, Danone, Essity, General Mills, Bimbo, Jeronimo Martins, Metro, Nestlé, PepsiCo, P&G, Sainsbury’s, Tesco, Unilever en Walmart hun engagement bevestigd.
“We geloven dat bosbescherming een motor is van economische groei, en geen offer aan die groei,” zegt co-voorzitter Grant Reid. “In de nasleep van de COVID-19-crisis moeten we ervoor zorgen dat inspanningen om de bossen te beschermen deel uitmaken van de wereldwijde respons. Dit antwoord vereist dat alle actoren zich verenigen die belang hebben bij het beëindigen van de ontbossing en die deel willen uitmaken van de oplossing.”