Carrefour breidt uit naar Israël: de Franse supermarktgroep gaat er een franchiseovereenkomst aan met de plaatselijke foodretailer Yenot Bitan. Nog dit jaar openen de eerste supermarkten er de deuren.
Naar marktleiderschap in Israël
De Israëlische supermarktformule Yenot Bitan brengt Carrefour naar Israël. Naast supermarkten onder eigen naam, opereert de keten ook al winkels onder de Mega-vlag. Daar komen nu – nog voor het einde van 2022 – supermarkten van Carrefour bij. Bovendien zullen in alle vestigingen van Yenot Bitan huismerkproducten van de Franse retailer in de rekken komen te liggen. Yenot Bitan telt vandaag meer dan 150 winkels in Israël.
Carrefour gaat daarvoor een samenwerking aan met Electra Consumer Products, de moederholding die familiebedrijf Yenot Bitan vorig jaar overnam. Voor de Israëlische consument zou de komst van Carrefour vooral lagere prijzen en meer koopkracht gaan betekenen, meent het bedrijf. Electra verwacht met de hulp van de Fransen marktleider te worden in Israël en op termijn ook uit te breiden naar andere markten.
Electra Consumer Products is een grote, beursgenoteerde retailholding in Israël, die actief is in uiteenlopende segmenten. De groep heeft een joint venture met Bosch voor de productie van huishoudtoestellen, maar heeft ook eigen elektronicaketens Electric Depot en Shekem Electric. In de outdoorretail is de holding franchiser van Columbia Sportswear.