Carrefour beleefde een moeilijk derde kwartaal op de Franse thuismarkt en in België. Toch ziet de retailer lichtpunten: e-commerce groeit sterk, Spanje en Latijns-Amerika draaien goed en het transformatieplan 2022 ligt op koers.
Markten onder druk
Op groepsniveau ogen de cijfers van Carrefour voor het derde kwartaal vrij degelijk: de omzet bedroeg 20,2 miljard euro, een groei met 2,3% exclusief brandstofprijzen en kalendereffecten. Wel was de groei in het tweede kwartaal 3,9%: het groeiritme vertraagt dus wel, volgens de retailer vooral door zwakkere prestaties op de Franse thuismarkt. De hypermarkten leden er omzetverlies, omdat er minder promoties liepen. Daardoor daalden de verkopen met 3,2% (-0,9% ‘like-for-like’).
Ook in België leveren de inspanningen voorlopig bitter weinig op: de omzet ging met 2,9% achteruit tot 1,015 miljard euro (-2,8% like-for-like). Gedurende de eerste negen maanden van het jaar daalde de omzet met 1,6% tot 3,03 miljard euro. De markt staat onder druk, zegt Carrefour, maar de transformatie-initiatieven worden nog opgedreven, met goede resultaten.
Lichtpunten
Lichtpunten ziet de grootste retailer van Europa in Polen (+6,2% like-for-like), Roemenië (+2,8%) en Spanje, waar de omzet voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2017 weer steeg (+1,5%). Italië blijft dan weer kwakkelen (-2,3%). In Latijns-Amerika is het momentum sterk met een vergelijkbare groei van 12,8%. Bovendien presteert e-commerce goed: de online voedingsverkopen groeiden met meer dan 30%.
De retailer bevestigt dan ook de ambities van zijn strategisch plan voor 2022, waaronder de doelstelling om de kosten tegen 2020 met 2,6 miljard euro op jaarbasis te verlagen, en tegen 2022 een omzet te behalen van 4,2 miljard euro in food online en van 4,8 miljard euro in biologische producten.