Vroeger dan aanvankelijk gepland stopt Carrefour op zijn thuismarkt met de bedeling aan huis van ongeadresseerde papieren reclamefolders: op 31 maart is het definitief gedaan, meldt de retailer. Ook in België gaat de afbouw van de papieren folder verder.
15.000 ton papier per jaar
“Bij Carrefour behoort papierverspilling tot het verleden: vanaf 31 maart sturen we geen folders meer naar onze klanten”, meldt CEO Alexandre Bompard op LinkedIn. “Sinds 2022 digitaliseren we al onze catalogi op onze website, op de Carrefour-app, via e-mail en WhatsApp. Dat is een besparing van 15.000 ton papier per jaar en besparingen die weer geïnvesteerd worden in de prijzen voor onze klanten.”
Daarmee versnelt de retailer zijn digitaliseringstraject: aanvankelijk stond het stopzetten van de papieren folder op de planning voor januari 2026. De retailer bereidde de operatie al jaren voor, onder andere met testprojecten in grote steden als Parijs, Rijsel en Lyon. Carrefour is overigens niet de enige of de eerste supermarktketen die de papieren folder stopzet in Frankrijk: marktleider E.Leclerc deed dat al in september 2023.
75% minder papier in België
In België is een volledige stopzetting niet aan de orde, wel gaat Carrefour verder met de afbouw van papieren reclamefolders. Sinds 2022 gebruikt het bedrijf al 50% minder papier, tegen eind 2026 zal de besparing 75% bedragen, meldt de retailer. Concreet ging het van 7800 ton papier in 2022 naar 3900 ton vandaag. Eind 2026 zal de retailer nog 1900 ton papier gebruiken voor folders. Dat komt neer op een besparing van 20.000 bomen per jaar.
Bovendien zorgt de digitalisering van de folders ook voor minder transport (minder vrachtwagens, minder CO2-uitstoot) en minder papierafval. Het geld dat wordt bespaard met de afbouw van de papieren folders, investeert Carrefour in digitale kanalen, waardoor promoties volledig kunnen worden gepersonaliseerd.
Ook andere retailers zetten sterker in op gepersonaliseerde digitale communicatie en nemen maatregelen om papierverspilling tegen te gaan. Delhaize verlaagde in 2023 de oplage van zijn folder al drastisch, Lidl stopte met folders in steden als Antwerpen, Gent, Luik en Namen.
(Dit artikel werd aangevuld met een update over de folderafbouw in België)