Met een vergelijkbare omzetgroei van 7,8% realiseerde Carrefour vorig jaar naar eigen zeggen z’n beste prestatie sinds minstens twintig jaar. In Europa behoren België en Spanje tot de uitblinkers. Hogere kosten zetten de nettowinst onder druk.
Sterke prestaties
Carrefour sloot het coronajaar 2020 af met een omzet van 70,7 miljard euro en boekte vooruitgang in zowat alle markten en winkelformaten. Op de Franse thuismarkt wisten zelfs de lijdende hypermarkten een – weliswaar bescheiden – groei op te tekenen, al kwam het goede nieuws daar vooral van de supermarkten en de buurtwinkels.
De uitblinker in Europa was België, dat een groei van 8,3% noteerde en ook weer marktaandeel won, onder meer dank zij een verbeterde prijspositionering. De omzet bedroeg 4,51 miljard euro. Ook Spanje (+7,1%) presteerde sterk. Italië en Polen zagen de omzet dalen. Buiten categorie presteerde Latijns-Amerika met een vergelijkbare groei van 23% die deels toe te schrijven is aan de specifieke coronamaatregen in Brazilië en Argentinië.
Carrefour zag de e-commerce omzet fors stijgen, met meer dan 70% tot 2,3 miljard euro. De retailer ligt op koers om 4,2 miljard onlineomzet te halen in 2022. De bio-omzet groeide met 18%, de huismerken verhoogden hun marktaandeel tot 29% van de omzet. Het objectief is 33% in 2022.
Dalende nettowinst
Maar er was ook een keerzijde. Het nettoresultaat van de groep daalde met 43% tot 641 miljoen euro, als gevolg van hogere kosten door de coronacrisis. De retailer kondigt nieuwe kostenbesparingen aan voor een bedrag van 2,4 miljard euro tegen 2023.
Ook al spreekt Carrefour van erg goede resultaten, de groeicijfers blijven toch flink achter bij die van sectorgenoot Ahold Delhaize, die gisteren ook recordcijfers publiceerde: de retailer kon van de coronacrisis profiteren met een groei van 18% en zag de nettowinst slechts licht dalen. Voorlopig lijkt de fusiegroep dus de grote winnaar van de lockdown.