In het eerste kwartaal van 2019 presteerde de groep Carrefour iets beter dan verwacht, vooral dank zij een hogere foodomzet op de thuismarkt. Hoewel de omzet in België licht terugviel, klinkt de retailer toch eerder positief.
“Verbetering in competitieve markt”
De omzet van de Franse retailgroep steeg op vergelijkbare basis met 2,7% tot 20,6 miljard euro. In Frankrijk bedroeg de groei 1%, dankzij betere foodverkopen (+2%) terwijl de non-food omzet bleef dalen. De hypermarkten gingen er met 0,1% op vooruit, de supermarkten met 1,5% en de andere formaten met 2,6%. De retailer wijst op de positieve impact van prijsinvesteringen en een nieuw getrouwheidsprogramma. Er is een mooie groei in bio, e-commerce en gemakswinkels.
In België daalde de omzet met 3,5% tot 987 miljoen euro. Dat is wellicht vooral een gevolg van de herstructureringsmaatregelen die vorig jaar werden doorgevoerd, zoals enkele winkelverkleiningen: op vergelijkbare basis bedroeg de achteruitgang slechts 0,4%. De retailer spreekt van een verbetering in een zeer competitieve markt. Carrefour Belgium heeft recent flink wat initiatieven aangekondigd, zoals een uitbreiding van het huismerkenaanbod en het bio-assortiment, de opening van aparte bio-winkels, verdere expansie in het gemakskanaal (onder andere met automatenwinkels) en een samenwerking met Medi-Market.
Elders in Europa daalde omzet in Spanje en Italië, maar steeg hij in Polen en Roemenië. In Brazilië groeit de groep, in China daalt de omzet met 4,4%. De groep zet ook verdere stappen in zijn ambitieuze transformatieplan. Vooral het model van de hypermarkten wordt verder aangepakt: verschillende winkels verkleinen hun oppervlakte en reduceren de non-food afdelingen. Recent heropende de hypermarkt van Avignon volgens een lageprijzenconcept.