De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.
Digitale cultuur
Vanaf begin 2019 zullen Franse shoppers voor hun voedingsaankopen bij Carrefour een nieuwe koopervaring beleven, dankzij de inzet van innovatieve toepassingen als de persoonlijke assistent Google Assistant, de slimme luidsprekers Google Home en de zoekmotor Google Shopping. Bovendien gaan beide partners samen een innovatielab openen in Parijs, waar ingenieurs van Carrefour zullen samenwerken met experts in artificiële intelligentie van Google Cloud om nieuwe concepten te ontwikkelen.
Carrefour wil zijn shoppers op deze manier een betere klantervaring garanderen, of ze nu verkiezen om te shoppen in een winkel, online, met hun smartphone of met hun stem. Ook voor de medewerkers gaat er wat veranderen: om een ware digitale cultuur te creëren binnen de groep zal de retailer de digitale oplossingen van Google uitrollen naar al zijn 160.000 medewerkers. Het gaat dan om toepassingen als Gsuite (Gmail, kalender, Drive, Docs…) en het Google Cloud Platform.
De digitale versnelling is één van de speerpunten in het transformatieplan van CEO Alexandre Bompard, die in een persbericht spreekt van een primeur: “Voor het eerst gaat Google een samenwerking aan met een distributeur om een e-commerceaanbod voor voeding te ontwikkelen in Europa. We nemen een voorsprong in het uitbouwen van een omnichannel aanbod voor onze klanten.” Eerder al ging Carrefour in dit verband een samenwerking aan met de Chinese internetreus Tencent.