Carrefour is niet van plan zijn Chinese tak van de hand te doen. Daarmee ontkracht een woordvoerster van de Franse retailer eerdere geruchten die de ronde deden en het Carrefour-aandeel op de beurs van Parijs even hoger stuwden.
Jarenlange omzetdaling in China
Het Chinese avontuur van Carrefour is niet bepaald een succesverhaal te noemen: al jaren ziet de Franse retailer er zijn omzet afkalven. Vorig jaar was er zelfs een omzetdaling van 10% tot 3,6 miljard euro – en dat ondanks aanhoudende inspanningen om zo snel mogelijk het tij te keren.
Om mee te surfen op de snelle groei van e-commerce sloot de groep begin vorig jaar een deal met de lokale onlinereus Tencent, met wie ze in mei vorig jaar ook al het hoogtechnologische winkelconcept ‘Le Marché’ uitrolde (klanten kunnen er bijvoorbeeld betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs). Sinds een kleine maand experimenteert de keten in China ook met een nieuw retailconcept waarbij 70% van het 7.000 producten tellende assortiment uit het buitenland ‑ en vooral uit Frankrijk ‑ afkomstig is.
Volgens Bloomberg zouden er op de hoofdzetel in Parijs dezer dagen niettemin allerlei scenario’s over de toekomst van de Chinese tak worden bestudeerd. Een daarvan is zelfs een volledige of gedeeltelijke verkoop, al voegt het agentschap er meteen aan toe dat er nog geen formele beslissing is genomen. Volgens het financieel persagentschap zouden de Chinese activiteiten van Carrefour ongeveer één miljard dollar waard zijn, omgerekend een kleine 900 miljoen euro.
Gecontacteerd door dat andere financieel persbureau, Reuters, heeft een woordvoerster van Carrefour echter laten weten dat een verkoop van de Chinese tak “niet aan de orde” is. De Franse gigant opende zijn eerste Chinese vestiging in 1995 in Peking en is ondertussen actief in zeventig Chinese steden.