Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.
Grootverpakkingen
Supeco is een van oorsprong Spaanse winkelformule die door Carrefour intussen ook in Roemenië wordt getest. De naam staat voor ‘supermercato economico’, voordelige supermarkt dus. Het concept is een opmerkelijke mix tussen een discount en een cash & carry. Een eerste Italiaanse Supeco opende al in januari laatstleden in Novara (bij Milaan) als annex van een Docks Market cash & carry winkel. Toen ging het om een test op een oppervlakte van slechts 250 vierkante meter.
De nieuwe vestiging, in Trofarello nabij Turijn, staat op zichzelf en heeft een oppervlakte van 1.500 vierkante meter. De winkel verkoopt 6.300 referenties, waarvan 4.500 in droge voeding, dranken en non-food. Eersteprijsproducten vertegenwoordigen zowat de helft van dat foodaanbod. Daarnaast zijn er ook A-merkproducten, vaak in grootverpakkingen voor de horeca. De formule lijkt hiermee zowel op gezinnen als op bedrijven te mikken. Bovendien verkoopt Supeco nog eens 1.800 verse producten: groenten en fruit, slagerij, bakkerij…
In Trofarello heeft Supeco de plaats ingenomen van een Carrefour hypermarkt die eerder dit jaar werd gesloten. Later dit jaar opent een volgende vestiging in Borgomanero (in het noorden van Piëmonte), opnieuw op een voormalige Carrefour-hypermarktsite.