De grote prijsverlaging die Carrefour België op 26 mei aankondigde, gaat ook gepaard met enkele honderden prijsverhogingen. Vooral huismerken werden in prijs verlaagd.
Prijsschommelingen
Eerder deze week kondigde Carrefour een nieuw prijsoffensief aan: net als in november vorig jaar verlaagt de keten de prijs van duizend producten, zowel in de hyper- als in de supermarkten. De actie loopt van 27 mei tot en met 30 juni. In werkelijkheid dateert de operatie eigenlijk al van een week geleden: 95% van de zowat duizend prijsverlagingen voerde de retailer door op 22 mei. In de meeste winkels blijft het aantal prijsdalingen net onder de beloofde duizend, blijkt uit metingen van Daltix. In de webshop zijn het er iets meer (1097).
Tegelijk echter verhoogde de retailer ook de prijs van ongeveer 400 producten. Opmerkelijk, ook al zijn prijsschommelingen dagelijkse kost in de foodretail. Van de in prijs verlaagde producten zijn er 600 nu daadwerkelijk goedkoper dan de laagste reguliere prijs in 2020. Op enkele uitschieters na bedraagt de maximale prijsdaling zo’n 15%, de gemiddelde prijsdaling ligt rond de 5 à 6%. Uiteraard heeft Carrefour de meeste wijzigingen doorgevoerd bij de huismerken: 314 artikelen werden goedkoper. 75 producten van Nivea daalden in prijs, bij Ben & Jerry’s en L’Oreal werden 17 producten in prijs verlaagd.
Daltix mat voor deze analyse de prijswijzigingen in de webshop en in zes hypermarkten van Carrefour: Aarlen, Gosselies, Hoogstraten, Jambes, Jumet en Sint-Denijs-Westrem.
Rood = prijsstijging
Donkergroen = prijsdaling (laagste prijs van 2020)
Lightgroen = prijsdaling