Carrefour zet hevig in op bio, maar zoekt nog veel leveranciers die mee de stap willen zetten: de supermarktketen heeft nog maar vier bereidwillige bio-boeren gevonden in België, terwijl er vijftig worden gezocht.
Carrefour zkt. boer
Carrefour wil het goedkoopste bio-merk worden in België en zoekt daarom vijftig boeren die de transitie naar biologische landbouw willen maken. Die oproep lanceerde de retailer afgelopen november op het ‘Collège des Producteurs’, de belangenvereniging van de Waalse agrosector. Ondertussen staat de teller echter nog maar op vier Waalse boeren die de stap hebben gezet, zo bericht de krant La Libre Belgique.
“Veel bioboeren weigeren principieel om samen te werken met de grootdistributie”, zegt Bernard Mayné van het producentencollege. Er zijn echter ook andere obstakels: het is niet evident om de gevraagde volumes en op de vaste data en zelfs tijdstippen te leveren die zo’n grote supermarktketens verwachten. Grote retailers hebben bovendien specifieke vereisten voor de verpakkingen, barcodes en standaarden waaraan de groenten en het fruit moeten voldoen.
Naar prijzenslag in bio?
Ook de prijsgerichte communicatie van Carrefour zou volgens Mayné sommige boeren tegen de borst stoten: de prijzenoorlog binnen de grootdistributie woedt al langer, dus als die zich nu ook naar bio doortrekt, is het hek volgens de landbouwers helemaal van de dam.
Carrefour heeft nochtans naar die bezorgdheid geluisterd en de campagneslogan afgelopen najaar meteen aangepast: aan de zin “Met het merk Carrefour BIO engageert Carrefour zich in om bio voor iedereen toegankelijk te maken” is toegevoegd “met respect voor alle spelers van de keten”: zo wil de keten duidelijk maken dat de lage prijzen niet ten koste van de producenten gaan.
Rustig aan opbouwen
De supermarktketen bevestigt dat er op dit moment vier leveranciers de transitie maken naar bio en een contract hebben getekend met de groep. Een daarvan is een melkboer, drie zijn groentetelers. Pascal Léglise, verantwoordelijk voor de Act For Food-
strategie van Carrefour in België, noemt dat cijfer geen mislukking maar net een goed startpunt: eerst wordt intern gezocht, zodat bestaande leveranciers voorrang kunnen krijgen.
Het is bovendien goed om rustig aan op te bouwen, zodat de processen eerst perfect lopen vooraleer meer bio-leveranciers te verwelkomen, reageert Léglise tegenover La Libre: “We willen heel zeker zijn dat het werkt.” Carrefour is daarom naar eigen zeggen ook nog niet echt op prospectie gegaan.
“Wij moeten ons aanpassen aan de boeren”
De genoemde obstakels herkent Léglise weliswaar, want die kwamen ook al naar boven toen de supermarktgroep in 2012 het plan lanceerde om in te zetten op lokale producten. Toch is het ook toen gelukt, beklemtoont de projectverantwoordelijke. “Met bio zal het ook lukken, op voorwaarde dat de grootdistributie zich aanpast aan de producenten. Anders maken we bio kapot”, klinkt het. Retailers zullen bijvoorbeeld moeten aanvaarden dat er soms voorraadtekorten zullen zijn.
De laagsteprijsbelofte geldt overigens niet voor de lokale bio-producten, aldus nog Léglise, alleen voor het bio-huismerk van Carrefour. “Het is niet onze bedoeling om druk uit te oefenen op de Belgische producten, maar net om hen juist te verlonen.”