Tegen 2030 wil de groep Carrefour de CO2-uitstoot van de verkochte producten met 30% verlagen. De focus ligt op plantaardige alternatieven, lokale producten en duurzame verpakkingen.
Nieuwe doelstellingen
Sneller dan gepland bereikt Carrefour zijn eerder geformuleerde klimaatambities. De retailer had zich tot doel gesteld om de uitstoot van zijn winkels en transporten tegen 2025 met 40% te verminderen en tegen 2050 met 70% (ten opzichte van 2010). Intussen blijkt dat het bedrijf meer dan op schema ligt: in 2019 klokte Carrefour al af op een vermindering met 39%.
Tijd dus voor nieuwe doelstellingen: de CO2-uitstoot van de winkels moet met 30% naar beneden tegen 2030 en met 55% tegen 2040, in vergelijking met 2019. De belangrijkste oorzaken van broeikasgasemissies zijn het gas, de elektriciteit en de koelmiddelen die in de winkels worden gebruikt. Voor elke winkel heeft Carrefour daarom een energie-efficiëntieplan opgesteld, waarbij koelmiddelen worden vervangen en zonnepanelen geïnstalleerd. Transport moet duurzamer door de logistiek te optimaliseren en in te zetten op biomethaan als alternatief voor diesel.
Bovendien wil het bedrijf de koolstofuitstoot van de producten die in zijn winkels verkocht worden, tegen 2030 verminderen met 30%. Dit komt overeen met een vermindering van liefst twintig miljoen ton CO2. Om dit doel te bereiken wil de retailer in nauwere samenwerking met zijn leveranciers meer plantaardige alternatieven en lokale producten gaan aanbieden. Ook wil Carrefour het gebruik van verpakkingen en plastic gevoelig verminderen.