Carrefour lanceert in samenwerking met Fairebel een nieuw gamma appels en peren uit eerlijke handel. De retailer verkoopt ook al melk en zuivelproducten van het fairtrademerk. Andere retailers volgen (nog) niet.
Historische samenwerking
Fairebel staat vooral bekend om zijn melk, die op de markt kwam in 2009. Later introduceerde het merk nog diverse andere melk- en zuivelproducten, zoals bijvoorbeeld melkcapsules voor koffie en boter. Carrefour was de eerste retailer die Fairebel-producten aanbood aan Belgische klanten.
Die samenwerking wordt nu uitgebreid met de lancering van een nieuw assortiment appelen en peren. Het gaat onder meer om Belgische Jonagold-appels en Conference-peren. Ze worden aangeboden in ecologische kartonnen verpakkingen tegen de adviesprijs van de coöperatie FairCoop. Die waakt erover dat alle spelers in de waardeketen een correcte vergoeding ontvangen voor hun werk.
“De missie van Carrefour is om het beste beschikbaar te maken voor iedereen. Daarom bevoorraden we ons zo lokaal mogelijk en werken we voor verschillende initiatieven samen met de landbouwwereld. De samenwerking met Fairebel past in deze context van nabijheid tot de agrarische wereld. Carrefour geeft voorrang aan Belgische producenten om de lokale economie te ondersteunen, de impact op het milieu te verminderen en kwaliteitsproducten te garanderen”, verklaart Pascal Léglise, directeur maatschappelijke verantwoordelijkheid, kwaliteit en duurzame ontwikkeling.
Andere partnerships
Opvallend is dat de andere grote retailers het Fairebel-fruit (voorlopig) niet in het assortiment opnemen. Zowel Delhaize als Colruyt hebben al andere duurzame samenwerkingen met lokale telers en willen die partnerships niet in gevaar brengen. “Ons eigen systeem is succesvol en onze telers zijn er tevreden over. Als we producten zouden afnemen van dit programma zouden we van onze eigen telers geen producten meer kunnen afnemen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver in Het Nieuwsblad.
Colruyt heeft naar eigen zeggen al verschillende referenties van Jonagold-appels en Conference-peren in het assortiment, en een uitbreiding daarvan zou contraproductief werken. “We doen de deur echter niet volledig dicht en volgen dit zeker verder op om eventueel ons standpunt op termijn te herbekijken”, zegt woordvoerster Hanne Poppe.
Binnenkort zou FairCoop ook vlees op de markt brengen. Bedoeling was eigenlijk om reeds op 1 oktober te starten, maar maar dat lukte uiteindelijk niet. De coöperatie hoopt dat wel dat snel een akkoord komt, want door de sluiting van de horeca zijn de marktprijzen gedaald, stelt ze.