De Franse retailreus Carrefour heeft in 2015 de verwachtingen van de analisten bevestigd. Omzet en operationele winst stegen, al nam de nettowinst wel een flinke duik als gevolg van hogere eenmalige posten.
Ruim 2,5 miljard investeringen gepland
Met een recurrente operationele winst van 2,45 miljard euro (een stijging met net geen 2,5% en zelfs met +7% bij constante wisselkoersen) presteerde Carrefour in lijn met de verwachtingen: de analisten die het financiële nieuwsagentschap Bloomberg consulteerde, hadden hetzelfde bedrag vooropgesteld. De nettowinst, inclusief minderheidsbelangen, daalde door hogere eenmalige items wel met bijna een vijfde (-18%) tot 1,1 miljard euro.
Carrefour had zijn omzet al in januari bekendgemaakt: die steeg met 3,3% tot 86,3 miljard euro. Het concern kampte op zijn thuismarkt met de nasleep van de aanslagen in Parijs en met te warm warm weer in de laatste drie maanden van het jaar. Desondanks wisten alle formats in Frankrijk met groei uit te pakken. De rest van Europa, en dan met name Spanje en Italië, lieten een groeiversnelling optekenen.
Op de Belgische markt groeide de omzet in de winkels die minstens 12 maanden open zijn met 1% over het hele jaar. Brazilië, de op een na grootste markt van Carrefour, presteerde “excellent in een moeilijkere context”.
De Franse retailgigant maakte vanochtend ook bekend dat het in 2016 zo’n 2,5 à 2,6 miljard euro gaat investeren, onder meer in de opening van nieuwe winkels van verschillende formats. Over de geplande beursgang van vastgoedfiliaal Carmila viel dan weer te horen dat Carrefour “het juiste moment zal afwachten”.