Supermarktbedrijf Carrefour gaat de rechtstreekse concurrentie aan met lokale vestigingen van concurrenten als Lidl en Aldi. Dat doet het door middel van prijsvergelijkingen die aan de ingang van de supermarkten te vinden zijn.
“Ludieke actie”
Klanten van de Carrefour Market in Bilzen vonden aan de ingang van de supermarkt twee uitvergrote kastickets van Carrefour en Lidl, waarmee Carrefour wil bewijzen dat het goedkoper is dan de concurrentie. “Een ludieke actie, die inmiddels is afgelopen en waarmee we wilden tonen dat Lidl niet het monopolie op lage prijzen heeft”, zegt Danny Hendriks, de Nederlandse zaakvoerder van de Carrefour in Bilzen aan HBvL. “In Nederland is dit soort vergelijkende reclame al jaren ingeburgerd. De klanten in Bilzen reageren alvast positief. Lidl? Nog niets van gehoord, maar dit is zeker geen oorlogsverklaring. Simpelweg een actie met een knipoog.”
Bij Lidl noemen ze de prijsvergelijking een momentopname, die geen correcte weergave van de prijs is. “Lidl hanteert dezelfde prijzen in álle Belgische filialen. Dat is bij de lokale Carrefour Markets niet het geval”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. Als meerdere Carrefours onder onze prijzen duiken, zullen wij altijd reageren. Maar een tijdelijke vergelijking met één lokale winkel is niet correct. Als je willekeurig producten zou kiezen, ben ik ervan overtuigd dat Lidl als goedkoopste uit de bus.”
“Geen prijzenoorlog”
Ook bij de hypermarkten wordt een gelijkaardige strategie gehanteerd. Daar posteert Carrefour sinds kort twee volle winkelkarren met A-merken, waarbij er steevast eentje werd gevuld bij de concurrentie in de buurt. “We viseren niet één supermarkt, we willen gewoon aantonen dat onze prijzen bijzonder competitief zijn”, stelt woordvoerder Baptiste van Outryve. Op een prijzenoorlog is hij echter niet uit. “Wij monitoren al jaren onze prijzen, en zullen dat blijven doen.”
Volgens Jorg Snoeck van RetailDetail lijkt er toch een prijzenoorlog aan te komen, vooral omdat de discounters steeds meer A-merken aanbieden. “Vroeger verdiende Carrefour geld op zo’n pot Nutella, maar tegenwoordig dient diezelfde pot om klanten te lokken. Het gevolg is een race naar de bodem waarvan het einde nog lang niet in zicht is”, zegt hij.