“Geen boodschappen meer doen, maar ze beleven”
Begin dit jaar kondigde Carrefour aan dat het vóór het jaareinde een eerste hypermarkt van een totaal nieuwe generatie zou openen, de “hypermarkt van de toekomst“. Morgen kan de klant het resultaat alvast gaan bekijken en aan den lijve ondervinden in Mons Les Grands Prés.
Carrefour garandeert de bezoeker “een weergaloze winkelervaring, een ruime waaier producten die experts voor het oog van de klant bereiden, een bijzonder winkelparcours en een indeling volgens het ‘shop in the shop’-principe.” Daarnaast bulkt de winkel van de nieuwste digitale toepassingen. Dit is “geen boodschappen meer doen, maar ze beleven.”
Zo zien bezoekers de bakkers en patissiers aan het werk in de bakkerij. Traiteurs bereiden schotels in de professionele keuken centraal in de winkel. En behalve de slagers zijn er ook nog een pizzaiolo, een ambachtelijke chocolademaker en zelfs een koffiebrander actief.
Het productgamma is gigantisch: 600 referenties bier, meer dan 1.000 wijnen (waaronder 150 grand cru’s in een wijnkelder), het grootste assortiment etnische producten (liefst 2.000 referenties!), 700 kazen en een kleine 1.000 ‘gezondheidsproducten (bio, glutenvrij, suikervrij, noem maar op). En dat alles netjes per productgroep en thema opgedeeld in aparte shops. “De klant heeft niet langer het gevoel in een hypermarkt rond te lopen, maar lijkt gewoon van winkel naar winkel te gaan.”
Hypergeconnecteerde winkel
In Bergen zet Carrefour ook in op de nieuwste digitale snufjes om het leven van de klant te vereenvoudigen en de bezoeker een moderne winkelervaring te laten beleven. Bij de ingang vindt de klant bijvoorbeeld een digitale muur waarop hij grote boodschappen (water, frisdrank, wasmiddelen) kan bestellen en na zijn winkelbezoek gewoon kan afhalen bij de drive-in.
Via interactieve schermen kunnen onder meer boeken die niet voorradig zijn worden besteld (twee dagen later liggen die klaar in de winkel) of grote elektrotoestellen worden gereserveerd (thuislevering mogelijk). Cd’s, dvd’s en games die niet in het assortiment zouden zitten, kunnen ter plaatse worden ‘gebrand’. Er is zelfs een dienst om behangpapier of servetten te bedrukken met een eigen foto.
De nieuwe hypermarkt pakt ook uit met een digitale passpiegel, inclusief de mogelijkheid om de beelden via Facebook of e-mail te delen. En uiteraard is er gratis wifi in de winkel en de mogelijkheid om een tablet of smartphone op te laden in de Food Corner. De winkel beschikt trouwens over twee ruimtes om iets te eten of te drinken, een luisterruimte om soundbars te testen, een game- en speelhoek voor de allerkleinsten, twee leesruimtes (een voor volwassenen, een voor de kids) en zelfs een whiskyproeverij (met 80 whiskysoorten). De hypermarkt telt zo’n 270 medewerkers.
Enkele foto-impressies: