De Franse supermarktreus Carrefour heeft in Parijs zijn eerste restaurant geopend. Officieel is ‘Bon Appétit!’ nog een test, maar het concept past wel perfect in een globale sectortrend. Als de eersteling een succes wordt, volgen er ongetwijfeld meer.
In het kader van gezondere voeding
De eerste (en vooralsnog enige) Bon Appétit! opende woensdag de deuren in de rue Rambuteau, hartje Parijs, en is 63 m² groot. Het biedt plaats aan twintig mensen binnen en nog eens vijftien op het terras.
Het nieuwe winkelconcept stelt ‘gezond eten’ centraal met een “gamma producten uit de biologische landbouw en de eerlijke handel”, ter plaatse te nuttigen of om mee te nemen, aldus Alexandre de Palmas. Volgens de directeur buurtconcepten bij Carrefour France wil de groep zijn marktaandeel in dit segment ‑ waarin de groep tot nog toe vooral steunt op zijn ‘Bon app’-lijn ‑ verdrievoudigen tegen 2022. Als het concept aanslat, volgen er nog restaurants. Hoeveel, is vooralsnog onduidelijk.
Met zijn eerste ‘Bon Appétit’ gaat Carrefour de concurrentie aan met Monoprix (van de groep Casino), dat drie jaar geleden zijn eerste van intussen vier “Cantines” opende in en rond Parijs. Eind vorig jaar opende Carrefour ook al in Parijs testwinkel ‘Halle de Clichy’ die verse en gemaksproducten combineert met digitale diensten en horeca.
De markt voor buitenhuisrestauratie wordt in Frankrijk op ruim 56 miljard euro geraamd en groeit al enkele jaren op rij. Niet alleen bij onze zuiderburen overigens: supermarktketens mét eetgelegenheid en foodmarkets, al dan niet ondergebracht in (luxe)warenhuizen, zijn wereldwijd aan een flinke opmars bezig.