Geholpen door sterke groeicijfers in België, Spanje en Brazilië heeft Carrefour de eerste jaarhelft afgesloten met beter dan verwachte resultaten. De groep zet nog sterker in op kostenbesparing om de winstgevendheid te verhogen.
Sterke groei voor e-commerce
In het tweede kwartaal van het jaar – en dus in volle coronacrisis – wist Carrefour de vergelijkbare omzet met 6,3% te doen stijgen: de bruto-omzet bedroeg 18,71 miljard euro. Vooral in mei en juni presteerde de groep sterk. Opmerkelijke groeicijfers noteert de retailer in België: +15,9% naar 1,19 miljard euro. Carrefour kon optimaal profiteren van het feit dat de grenzen met buurlanden gesloten bleven, waardoor Belgen hun boodschappen niet over de grens konden doen. Het marktaandeel steeg en de prijsinvesteringen loonden.
In Europa deed ook Spanje het goed (+9,8%), maar Italië (-7,4%), Polen (-4,2%) en Roemenië (-2,2%) boerden achteruit, onder andere omdat de groep in die landen veel winkels heeft in winkelcentra, die langer gesloten bleven.
Op de Franse thuismarkt is het beeld gemengd: net als in het eerste kwartaal moesten de hypermarkten terrein prijsgeven (-3,6%) omdat consumenten dichter bij huis winkelden. De cijfers verbeterden wel sinds half mei. Supermarkten (+4,3%) en vooral gemakswinkels (+11,4%) deden het veel beter. In heel Europa verbeterde bovendien de winstgevendheid. Ook in Latijns-Amerika noteert de retailer groei met dubbele cijfers. In Azië (Taiwan) daalde de omzet licht, maar steeg de winstgevendheid wel. Opmerkelijk is ook de sterke groei van e-commerce in voeding: die bedroeg meer dan 100%.
Samenaankoop loont
De groep lette goed op de kosten en wist meer dan 480 miljoen euro te besparen in de eerste helft van het jaar. Dat is onder andere te danken aan een betere samenwerking tussen de landen op het vlak van inkoop, en ook aan de inkoopallianties met Tesco en Système U. Ook vereenvoudigt het bedrijf zijn organisatiestructuur. Door die goede prestatie voelt Carrefour zich gesterkt om de ambities van zijn kostenbesparingsplan nog aan te scherpen: de lat wordt verhoogd van 2,8 miljard naar 3 miljard euro tegen eind dit jaar.
Voor topman Alexandre Bompard bewijzen deze cijfers in volle crisistijd de relevantie van de multiformat- en omnichannelstrategie van Carrefour, na drie jaar van verandering. Hij ziet er ook een aanmoediging in om de milieu-engagementen nog te verhogen en nog dichter bij de klanten te staan.