Carrefour rolt twee nieuwe onlinediensten uit: op de Franse thuismarkt levert de supermarktgroep vanaf 2020 overal thuis en nog dit jaar kunnen bestellingen binnen de twee uur worden opgepikt.
Thuisbezorging in 75 steden
Carrefour breidt zijn online dienstverlening stelselmatig verder uit, zo blijkt uit een mededeling aan de Franse vakbonden die vakblad LSA Conso kon inkijken. Topman Alexandre Bompard kondigt daarin de gefaseerde uitrol van de diensten ‘Carrefour Livré Chez Vous’ en ‘Click and Collect’ aan.
De thuisleverdienst werd vorig jaar voor het eerst getest vanuit 52 winkels, waarvan 23 hypermarkten. Toen werd met de leveringen een omzet van 107,3 miljoen euro gerealiseerd, laat Bompard weten aan de medewerkers.
Overal waar 10.000 mensen wonen
Nu komen daar dit jaar nog eens zo’n 42 winkels bij, waarvan dit keer 26 hypermarkten. Op die manier moeten 45 stadsregio’s en 30 matig of dunbevolkte steden worden bediend tegen het einde van 2019. Tegen 2020 hoort de thuisbezorging beschikbaar te zijn in alle Franse steden met meer dan 10.000 inwoners.
Eerder gaf de supermarktketen aan dat in grote steden, zoals Parijs of Lyon, specifieke magazijnen het beste werken, terwijl in dunner bevolkte gebieden de online bestelling beter nog volledig manueel in de winkels zelf worden klaargezet. In het zuiden van Parijs zullen voor de aangekondigde expansie zowel een nieuw distributiecentrum als verschillende nieuwe winkels de deuren open.
‘Click and collect’ na twee uur
Ook de dienst ‘click and collect’ wordt landelijk uitgerold. Met die service kunnen klanten non-foodartikelen binnen de twee uur na bestelling gaan ophalen. Vanaf 23 juli wordt dit mogelijk in alle eigen hypermarkten van Carrefour die al een ‘drive’ – een afhaalpunt voor online foodbestellingen – hebben. Het gaat dan concreet om 189 Franse hypermarkten, die voortaan ook hun actuele voorraden online zichtbaar moeten maken: voorradige producten kunnen gereserveerd en binnen de twee uur opgepikt worden.
In 2019 hoopt Carrefour zo al 813.056 online non-foodbestellingen te verwerken, exponentieel meer dan de 29.582 bestellingen in 2018. Volgend jaar wil Bompard de kaap van een miljoen al overschrijden. Er moeten dan in totaal zo’n 7.745 artikelen via ‘click and collect’ beschikbaar zijn.