Tweede keer tegen de lamp gelopen
“In het verleden stelde de undercoverreporter van Volt al vast dat vooral bij Carrefour geafficheerde prijzen durven afwijken van die aan de kassa. De supermarktketen beloofde toen beterschap. Onze reporter ging een dik jaar later opnieuw op pad om die belofte na te gaan”, zo kondigde Kobe Ilsen de nieuwe undercoverreportage aan.
De nieuwe undercovertest, één jaar later, toont nauwelijks beterschap. De reporter die dit keer met de zelfscanner in aanslag door de supermarkt stapt, merkt al snel dat sommige promoprijzen wél op de zelfscanner verschijnen en andere dan weer niet. Af en toe vindt ze in de rekken nog actieprijzen die al sinds 31 december vorig jaar voorbij zijn: vaak geeft de zelfscanner dan al de nieuwe prijs aan, maar af en toe blijkt die nochtans al lang afgelopen promoprijs toch nog te gelden. Kortom, verwarring troef.
Wie zijn beklag doet aan de kassa, krijgt wel de geafficheerde prijs aangerekend. “We zijn daartoe verplicht, hé”, doet een kassierster helemaal niet moeilijk. Maar niet elke klant is even oplettend of mondig, uiteraard…
“Al een pak beter”
“Nochtans zijn we er het laatste jaar al een pak op vooruitgegaan“, reageert Vera Vermeeren van Carrefour in Het Nieuwsblad. “Onze promoties blijven nu twee weken geldig in plaats van een week. Daardoor blijven de affiches minder vaak te lang hangen en betalen onze klanten niet meer zo vaak te veel.”
Wel benadrukt de woordvoerster: “We werken met mensen, en die maken al eens fouten. Die fouten draaien trouwens net zo vaak uit in het voordeel als in het nadeel van de klant.”