In samenwerking met Denuo, de Belgische federatie van de afval- en recyclagesector, lanceert Carrefour het platform ‘Missie Zero Waste’, een participatieve consultatie om afval te bestrijden.
Iedereen kan meedoen
Bedoeling van het platform is om burgers, consumenten en belanghebbenden actief te betrekken bij het uitwerken van verpakkingsoplossingen. Ze kunnen voorstellen doen om afval te verminderen, hun mening geven over bepaalde oplossingen en zelfs stemmen op toekomstige verpakkingsinitiatieven van Carrefour. Daarbij kan het zowel gaan om het weglaten van verpakkingen als om het duurzamer maken van verpakkingsmateriaal. Vooral de verpakkingen voor groenten en fruit, verse producten (brood, koffiekoeken,…) en vloeibare producten zijn een uitdaging.
Op dit moment recycleert België zo’n 84% van het verpakkingsafval. Maar Denuo wil op termijn naar 100%. “Dit doel kunnen we maar bereiken als zowel producenten als consumenten zich mee engageren voor minder afval en meer recycleerbaarheid”, zegt Stany Vaes, General manager van Denuo. “Dit initiatief daagt consumenten uit om mee na te denken over hoe we de berg verpakkingsafval kunnen terugdringen en hoe we de resterende verpakking na recyclage opnieuw kunnen inzetten.”
Drie stappen
Concreet zal de consultatie in drie stappen verlopen. Op 9 februari wordt het platform gelanceerd en krijgen burgers twee maanden om voorstellen te doen en te stemmen op hun favoriet initiatief. Uit alle ideeën zal een jury de 10 beste (en meest haalbare) selecteren. In de tweede fase kan er opnieuw gestemd worden, maar ditmaal uiteraard alleen op de geselecteerde voorstellen. De derde stap is de implementatie: de 3 ideeën met de meeste stemmen, worden geleidelijk aan geïmplementeerd in 3 winkels: 1 in Brussel, 1 in Wallonië en 1 in Vlaanderen. Initiatieven die een positieve evalutie krijgen, kunnen later ook op grotere schaal worden toegepast.