Carrefour brengt zijn discountformule Supeco, voluit ‘supermercado economico’, nu ook naar Frankrijk. In september openen de eerste twee vestigingen in de buurt van de Belgische grens, vlakbij Valenciennes. Het enseigne is aan een snelle opmars bezig.
Combinatie van discount en cash & carry
Na Spanje, Roemenië en Italië rolt Carrefour zijn dochterformule Supeco nu ook uit op de Franse thuismarkt. In september openen twee winkels in de buurt van Valenciennes: aan de Boulevard Harpignies op 3 september en in Onnaing op 25 september. Dat valt te lezen op de blog van Olivier Dauvers.
Supeco afficheert zichzelf als een prijsbreker en stelt dat de keten op alles bespaart, van energie over stockage tot decoratie. Dat laatste is alvast niet gelogen, gezien de rudimentaire inkleding en de presentatie van producten in dozen en op paletten. Alle prijzen worden bij Supeco ook zowel per eenheid als voor bulkaankopen aangeduid. Op die manier wil de keten zich positioneren als een opvallende combinatie van discount en ‘cash & carry’, met als doelgroep zowel gezinnen als professionele klanten.
In de plaats van Markets of hypermarkten?
Het zou Pascal Clouzard zijn die Supeco in Frankrijk binnenloodst: deze topman van Carrefour Frankrijk was tot 2017 immers hoofd van de Spaanse activiteiten en zag er de voordelen van de formule. Het kostenplaatje ligt beduidend lager dan bij reguliere supermarkten, terwijl het ook een beter prijsimago kan genieten dan de Carrefour-winkels.
In eerste instantie valt te verwachten dat Supeco in Frankrijk de plaats zal innemen van slecht presterende Carrefour Market-vestigingen, meent Dauvers. In Trofarello, nabij Turijn, opende de eerste Italiaanse winkel vorige maand nochtans in een voormalige Carrefour-hypermarkt van 1.500 m². Vandaag telt Supeco 41 winkels in totaal, waarvan 23 Spaanse, 15 Roemeensë, 1 Italiaanse en twee Poolse.