In Frankrijk lanceert Carrefour een nieuwe gepersonaliseerde oplossing die klanten producten aanraadt op basis van een individueel profiel met hun voedselvoorkeuren en -allergieën. De retailer wil de tool ook naar andere landen uitrollen.
Alternatief voor de Nutri-Score
Een score die voeding quoteert op basis van persoonlijke dieetvoorkeuren en gezondheidscriteria: dat is de oplossing die Carrefour introduceert in samenwerking met het Amerikaanse platform Innit. Je kan het zien als een alternatief voor de Nutri-Score. Een wetenschappelijk comité geeft bewerkte voedingsproducten een gezondheidsscore op 100: 60% van de punten wordt bepaald door de voedingsstoffen, 30% door de additieven en 10% komt erbij wanneer het een biologisch product is. De retailer publiceert deze scores al sinds juni in z’n webshop naast de Nutri-Score maar voegt er nu de mogelijkheid aan toe om de score te personaliseren: de punten variëren dan in functie van het persoonlijk profiel van de shopper.
Consumenten dienen daartoe een formulier in te vullen met hun dieetvoorkeuren: vegetarisch, sportief, afslanken, geen varkensvlees… Ze kunnen bovendien aangeven of ze producten wensen met minder suiker en zout of meer vezels, en ook aangeven wat ze lusten en wat niet. Producten die beter aan de verwachtingen voldoen, krijgen dan een hogere gepersonaliseerde score. Carrefour kan alternatieven voorstellen voor minder gezonde producten. De score geldt enkel voor bewerkte producten, dus niet voor onbewerkte groenten en fruit, vlees of vis. Ook producten als olie, suiker, alcohol en babyvoeding worden uitgesloten.
De retailer garandeert dat de data geanonimiseerd worden en sluit elke gebruik voor marketing of reclame uit. De oplossing is volledig in lijn met het Act for Food programma, zegt e-commerce directeur Amélie Oudéa-Castéra aan LSA. Carrefour wil het systeem op termijn uitbreiden naar andere landen, maar geeft daarover nog geen verdere details.