De laagsteprijsproducten bij Carrefour krijgen een nieuwe merkidentiteit: geleidelijk verschijnen nieuwe producten met de naam Simpl in de winkelrekken.
Internationaal initiatief
Opmerkzame shoppers zien de afgelopen weken iets nieuws verschijnen in de winkels van Carrefour: enkele zogenaamde “witte producen” kregen een nieuw jasje en ook een nieuwe naam: Simpl. “Dat is inderdaad de nieuwe benaming en look van de producten tegen de laagste prijs bij Carrefour”, bevestigt woordvoerder Marco Demerling aan RetailDetail. “De nieuwe branding is aantrekkelijker en oogt moderner. De producten in het nieuwe kleedje vervangen geleidelijk aan de vroegere productreeks, je zal ze dus steeds meer tegenkomen in onze winkels.”
De rebranding is van zeer recente datum en loopt nog volop: het proces zal zeker nog enkele maanden in beslag nemen. “Het volledige productgamma wordt momenteel herbekeken en geherevalueerd”, zegt Demerling. Hij kan daarom nog niet zeggen hoeveel Simpl-producten er uiteindelijk in het assortiment zullen worden opgenomen. Het gaat om een internationaal initiatief: het nieuwe discountmerk wordt in verschillende landen van de groep Carrefour geïntroduceerd, maar er kunnen ook specifieke productontwikkelingen komen voor België.
Lange historiek
De laagsteprijsproducten bij Carrefour veranderden al enkele keren van uitzicht en merkidentiteit. Goedkope “witte producten” – zonder merkbenaming – verschenen al vanaf halverwege de jaren 1970 in de winkels: ze waren een antwoord op de dalende koopkracht tijdens de oliecrisis. In 2009 lanceerde de retailer het merk Carrefour Discount, een gamma van een 350-tal producten die de concurrentie moesten aangaan met de groeiende harddiscounters Aldi en Lidl. In 2014 verdween dat merk alweer, omdat het negatief afstraalde op het imago van de retailer. Sindsdien liggen de vechtproducten zonder naam of logo in de rekken, in een heel sobere witte verpakking met blauw opschrift.
De keuze voor de nieuwe merknaam Simpl zal mogelijk hier en daar wel de wenkbrauwen doen fronsen: Simpl was namelijk ook de naam van een bezorgproject van concurrent Lidl, dat in oktober 2018 in Gent werd gelanceerd en intussen ook weer werd stopgezet.