Carrefour heeft een nieuw, geïntegreerd shopperdata-, personalisatie- en mediaplatform gelanceerd dat de klantenrelaties moet verbeteren en leveranciers in staat stelt om hun aanbiedingen op de klantverwachtingen af te stemmen. Het platform wordt dit jaar ook in België geactiveerd.
Digitale versnelling
Het nieuwe digitale platform, Carrefour Links, wil klanten een meer relevante shopperervaring bieden, zowel in de fysieke winkels als online. De retailer kan putten uit wat met 65 miljard transacties het grootste datameer in Europa is, volgens groepsdirecteur data, e-commerce en digitale transformatie Elodie Perthuisot. De afgelopen jaren heeft Carrefour heel wat eigen oplossingen ontwikkeld op het vlak van data en digital. Die stelt de groep nu ter beschikking van z’n handelspartners in verschillende landen. Het platform wordt dit jaar ook in België geactiveerd, bevestigt woordvoerder Aurélie Gerth aan RetailDetail.
“In 2020 hebben we een versnelling gezien van onze digitale oplossingen. Carrefour.fr is nu de meest bezochte foodwebsite in Frankrijk, met 15 miljoen unieke bezoekers per maand. Op basis van data, zullen merken bijvoorbeeld betere aanbiedingen kunnen voorstellen, of in realtime de irritaties van onze klanten aanpakken, en de prestaties van al onze commerciële acties verbeteren.” Volgens Carrefour beantwoordt de nieuwe oplossing aan de verwachtingen van klanten – 80% onder hen verlangt meer personalisering – maar ook van de merken, die hun kopers op een meer efficiënte manier willen bereiken. “Onze websites en onze apps zijn krachtige media geworden, onze klanten zijn omnichannel, onze getrouwheidsprogramma’s zijn al sterk gedigitaliseerd,” luidt het. Uiteraard is dit voor de retailer ook een bijkomende bron van inkomsten. Volgens Carrefour is de markt voor retailmedia wereldwijd zo’n 30 miljard euro waard en zal ze dit jaar naar schatting met 30% groeien.
Zoals Netflix
Carrefour digitaliseert z’n marketing met innoverende concepten, zoals de folders die nu ook op YouTube te raadplegen zijn. “We kunnen meten dat 20% van onze winkelverkopen nu al beïnvloed wordt door onze digitale marketing. 23% van de producten die op onze e-commerce sites in het winkelmandje belanden, zijn het resultaat van aanbevelingen door onze algoritmes,” aldus Perthuisot. Carrefour heeft ook een algoritme ontwikkeld dat de franchise- en proximiteitswinkels wekelijks aanbevelingen doet over het assortiment. “We vergelijken die winkels met andere winkels die hetzelfde profiel en cliënteel hebben. Het werkt zoals de aanbevelingen van Netflix.” Merken krijgen de tools in handen om hun promoties en kortingbonnen te personaliseren.
Concreet biedt Carrefour Links z’n partners vier types oplossingen aan: Capture (waarmee een merk nieuwe klanten en prospects kan vinden); Convert (om de conversie tijdens het hele kooptraject te verbeteren met het juiste aanbod om het juiste moment); Converse (om een duurzame relatie met Carrefour-klanten te ontwikkelen) en Comprehend (de business aansturen op basis van een 360-graden beeld van het kooptraject van de klant). De retailer heeft het nieuwe platform opgezet in samenwerking met drie partners: Google, Criteo (wereldleider op het vlak van retailmedia) en LiveRamp (dataconnectiviteitsplatform).