Tot 2011 al eigenaar
De aankoop van de winkels van Dia is een opmerkelijke zaak, want tot 2011 was Dia al een onderdeel van Carrefour. Toen Dia naar de Spaanse beurs trok, besloot Carrefour om de keten helemaal van de hand te doen.
Dia is een discountketen en die hebben het de laatste jaren moeilijk in Frankrijk, waar grote supermarktketens zoals Carrefour de prijsconcurrentie stevig aangaan. In 2009 was het marktaandeel van de discounters nog 14,9 procent, maar in 2013 was dat al teruggezakt naar 12,2 procent. Het marktaandeel van Dia in 2013 kwam uit op 1,6 procent.
“Groei van netwerk”
In thuismarkt Spanje presteert Dia nog goed, maar in Frankrijk maakte het vorig jaar een verlies van 18 miljoen euro. Vakbonden vrezen dan ook voor de sluiting van ongeveer 200 winkels, wat 1.500 banen zou kosten. De deal rond de verkoop aan Carrefour zou desalniettemin inhouden dat er geen rechtstreeks banenverlies mag zijn.
“Deze transactie zal bijdragen tot de groei van het multiformatnetwerk van Carrefour op zijn thuismarkt en het laat Carrefour toe zijn klanten diensten aan te bieden die passen bij de evolutie van hun consumptiegewoontes“, zegt het bedrijf in een bericht over de aankoop.