WK voetbal legt vergelijkingsbasis hoger
Dat de vooruitgang in het tweede kwartaal wat lager lag, had te maken met het sterke tweede trimester van 2014. Toen kende de warenhuisgroep immers een sterke periode met een vergelijkbare groei van 3,8%, dankzij acties rond de aanwezigheid van de Rode Duivels op het WK voetbal in Brazilië.
De resultaten blijken uit het overzicht dat de groep Carrefour gaf over zijn wereldwijde commerciële resultaten over het eerste semester. Daarin behaalde de groep een omzet van 42,3 miljard euro, wat 5,0% meer was dan in 2014. In het tweede trimester tekenden de Fransen een stijging van de omzet met 4,2% tot 21,4 miljard euro op.
Een deel van de groei komt van een uitbreiding van het verkoopsnetwerk: in het tweede kwartaal kwamen er netto 225 winkels bij, waardoor het totaal eind juni op 11.910 kwam. Zonder die expansie zou de omzet er met 2,9% op zijn vooruitgegaan.
De beste prestaties realiseerde Carrefour in Brazilië, waar de omzet zonder brandstoffen en met uitzuivering van het kalendereffect in het eerste halfjaar op vergelijkbare basis met 7,8% steeg. In Europa deed vooral Spanje het goed: in het tweede kwartaal werd hier een groei met 2,8% opgetekend. Minder goed liep het in China, waar in het eerste halfjaar een terugval met 13,3% werd genoteerd. In Italië bedroeg de daling 3,1%.